En
مسئله هوشمندسازی دولت
مسئله هوشمندسازی دولت

در شرایط متناقض‌‌نمایی که دولت از ناحیه مردم به عنوان بانی حل مسائل شناخته می‌‌شود اما در عین حال به طور اکثری مداخلاتش برای حل همان مسائل با انتقاد مردم روبروست یک راه‌‌حل بیشتر برای رفع تناقض نمی‌‌توان یافت و آن هوشمندسازی دولت است. امروز نه در ایران که در تمام نقاط جهان دولت‌‌ها با یک پرسش از ناحیه مردم مواجهند و آن اینکه تصمیمات دولتی چه سهم و بهره‌‌ای از عقلانیت و هوشمندی برده است؟

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فصلنامه فناوری حکمرانی
توسعه و تحول هوشمند دولت
استانداردسازی لایه تبادل داده پیش نیاز دولت الکترونیک
استانداردسازی لایه تبادل داده پیش نیاز دولت الکترونیک

دستیابی به دولت الکترونیک بدون تسهیل ارتباط داده‏ای سازمان‌‏ها و ارگان‏‌های دولتی و غیر دولتی امکان‏‌پذیر نیست. به همین دلیل ایجاد سازوکار تبادل داده در بین بخش‏‌های مختلف دولتی و خصوصی از جمله اولین و مهم‌ترین اقدامات کشورها در راستای بهره‏‌برداری از مزایای فناوری اطلاعات در حکمرانی به شمار می‏‌آید. کلیدواژه دولت تعامل‏‌پذیر، به تبادل داده در بین دستگاه‏‌های دولتی اشاره دارد.

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فصلنامه فناوری حکمرانی
چهارچوب نظارت بر سامانه‌های دستگاهی
چهارچوب نظارت بر سامانه‌های دستگاهی

در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی کشور، تعداد قابل توجهی سامانه‌ نرم‌افزاری عمومی (برای پشتیبانی از حوزه‌های ستادی دستگاه) و چندین سامانه‌ نرم‌افزاری تخصصی (برای پشتیبانی از ماموریت‌های دستگاه) تدارک دیده شده و در حال بهره‌برداری هستند که پشتیبانی از فرایندها و خدمات کسب‌وکار عمومی و تخصصی دستگاه را برعهده دارند.

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فصلنامه فناوری حکمرانی
معماری سامانه های بخش عمومی
انسجام بخشی به تحول هوشمند دولت
انسجام بخشی به تحول هوشمند دولت

تحولِ فناورانه‌ی دولت به‌منظور چابک سازی در تصمیم‌، تسهیل ارائه خدمات و کاهش هزینه‌ها همچنان جزء‌ مسائل اصلی اداره و راهبری کشور است. نیاز به ارتقاء تجربه کاربری مردم در دریافت خدمات دولتی در مقایسه با تجربه روزانه مردم در استفاده از خدمات و سکّوهای بخش‌ خصوصی که تکامل مستمری را در ایجاد تجربه کاربری بهتر ایجاد می‌کنند، بر پیچیدگی تحول بروکراسی سنتی و عجین شده با فرایندها و ماموریت دستگاه‌ّهای دولتی می‌افزاید.

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فصلنامه فناوری حکمرانی
توسعه و تحول هوشمند دولت
ابعاد حقوقی قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی
ابعاد حقوقی قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی

تحقق دولت الکترونیکی و هوشمندسازی خدمات دولت، به‌عنوان اهداف توسعه کشور، در اسناد بالادستی و قوانین برنامه سال‌های اخیر در جمهور اسلامی ایران هدف‌گذاری شده است.

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فصلنامه فناوری حکمرانی
معماری و تعامل پذیری داده
معماری سامانه های بخش عمومی
شناخت بازیگران و ذینفعان کلیدی در توسعه مشارکت الکترونیکی ایران
تحقق هدف مشارکت الکترونیکی:
شناخت بازیگران و ذینفعان کلیدی در توسعه مشارکت الکترونیکی ایران

شناسایی درست ‌ذینفعان و تحلیل و درک صحیح دیدگاه‌‌های آن‌ها در تحقق هدف مشارکت الکترونیکی اهمیت بسیاری دارد. سیاست‌گذاران، مدیران و تصمیم‌سازان می‌توانند به کمک مشارکت ‌ذینفعان به شناسایی و ارزیابی دانش، منافع، موقعیت و تعامل مؤثر با با‌‌زیگران کلیدی پرداخته و تصمیم و سیاست بهینه را اتخاذ نمایند.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

توسعه و تحول هوشمند دولت
جایگاه و اهمیت اسناد بالادستی در توسعه مشارکت الکترونیکی ایران
بهره‌برداری از پتانسیل فناوری اطلاعات برای جلب مشارکت الکترونیکی شهروندان:
جایگاه و اهمیت اسناد بالادستی در توسعه مشارکت الکترونیکی ایران

امروزه، کشورهایی که توانسته‌اند از پتانسیل فناوری اطلاعات برای جلب مشارکت الکترونیکی شهروندان خود بهره‌برداری کنند، در شاخص‌های بین‌المللی نظیر شاخص توسعه دولت الکترونیکی یا همان EGDI و شاخص مشارکت الکترونیکی یا EPI پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

توسعه و تحول هوشمند دولت
افت رتبه ایران در شاخص مشارکت الکترونیکی
زمان برای اصلاحات دیجیتال فرا رسیده است:
افت رتبه ایران در شاخص مشارکت الکترونیکی

مشارکت الکترونیکی به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای ارتقاء شفافیت، کارآمدی و پاسخگویی دولت‌ها به شهروندان شناخته می‌شود. این شاخص نقش محوری در بهبود تعامل بین دولت و مردم ایفا می‌کند و کشورها با استفاده از این ابزار می‌توانند تصمیمات عمومی را به‌صورت جامع‌تر و با مشارکت مردمی اتخاذ کنند.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

مشارکت الکترونیکی (EPI)
بررسی شاخص مشارکت الکترونیکی (EPI) و اهمیت آن برای ایران
مشارکت الکترونیکی ابزارهای کلیدی برای ارتقاء تعامل بین شهروندان و دولت‌ها:
بررسی شاخص مشارکت الکترونیکی (EPI) و اهمیت آن برای ایران

در دهه‌های اخیر، مشارکت الکترونیکی به یکی از ابزارهای کلیدی برای ارتقاء تعامل بین شهروندان و دولت‌ها تبدیل شده است. این نوع مشارکت که با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات (ICT) انجام می‌شود، نقش مؤثری در بهبود فرآیندهای دولتی، افزایش شفافیت و تقویت دموکراسی دارد.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

مشارکت الکترونیکی (EPI)
مدیریت چرخه حیات سامانه‌های نرم‌افزاری تخصصی و تدوین قالب شناسنامه
اهمیت مدیریت جامع و یکپارچه سامانه‌های نرم‌افزاری:
مدیریت چرخه حیات سامانه‌های نرم‌افزاری تخصصی و تدوین قالب شناسنامه

در این گزارش، به بررسی مدیریت چرخه حیات سامانه‌های نرم‌افزاری و تدوین قالب شناسنامه آن‌ها می‌پردازیم.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

معماری سامانه های بخش عمومی
پیشنهادات فنی در بهبود معماری نرم‌افزار و یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری
در نتایج یک پژوهش بررسی شد:
پیشنهادات فنی در بهبود معماری نرم‌افزار و یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری

با پیشرفت فناوری و افزایش وابستگی سازمان‌ها به سامانه‌های نرم‌افزاری، اهمیت داشتن معماری مناسب و قابلیت یکپارچه‌سازی بالا در این سامانه‌ها بیش از پیش آشکار شده است. در این راستا، دانشگاه شهید بهشتی با تدوین گزارشی جامع و علمی، الزامات و توصیه‌های فنی را در حوزه معماری نرم‌افزار و یکپارچه‌سازی سامانه‌ها بررسی کرده است.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

معماری سامانه های بخش عمومی
معماری و تعامل پذیری داده
الزامات و توصیه‌های فنی سامانه‌های نرم‌افزاری
در راستای ارتقاء کیفیت و کارایی سامانه‌های نرم‌افزاری تخصصی:
الزامات و توصیه‌های فنی سامانه‌های نرم‌افزاری

در راستای ارتقاء کیفیت و کارایی سامانه‌های نرم‌افزاری تخصصی، دانشگاه شهید بهشتی اقدام به تدوین گزارشی جامع و علمی کرده است که به شناسایی و بررسی الزامات و توصیه‌های فنی این سامانه‌ها پرداخته است.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

توسعه و تحول هوشمند دولت
معماری و تعامل پذیری داده
 
  • 1
  • 2
  • 3
  • بعدی
نمایش1-12از33خبر