En

مصوبه سوم جلسه چهل و هشتم: اجرای ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم

حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور (در اجرای ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم) و بانک مرکزی (در اجرای ماده 15 آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیر جاری بانکی به شماره 176818/ت 56173/هـ مورخ 1397/12/28) و با رعایت ماده 12 قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی (اصلاحیه ماده 232 قانون مالیات‌های مستقیم) مقرر شد:

1- بانک مرکزی یک سرویس استعلامی به نام «تراکنش‌های بانکی مبتنی بر حساب» که در ورودی شماره شبای حساب و بازه زمانی (از تاریخ - تا تاریخ) و در خروجی شامل:

  • اقلام شبای بدهکار
  • شبای بستانکار
  • شهاب بدهکار
  • شهاب بستانکار
  • تاریخ تراکنش
  • مبلغ تراکنش
  • بابت تراکنش
  • شناسه یکتای تراکنش

بر روی شبکه ملی اطلاعات در مرکز ملی تبادل اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

2- بانک مرکزی یک سرویس استعلامی به نام «تراکنش‌های بین‌بانکی» برای تراکنش‌های بین‌بانکی به روش‌های مختلف از قبیل ساتنا، پایا ایجاد می‌نماید این سرویس در ورودی شماره شبای حساب مبدأ و بازه زمانی (از تاریخ – تا تاریخ) و در خروجی شامل:

  • اقلام شماره شبای حساب مبدأ
  • شماره شبای حساب مقصد
  • تاریخ تراکنش
  • مبلغ تراکنش
  • بابت تراکنش
  • شناسه یکتای تراکنش
  • شماره پیگیری حواله

بر روی شبکه ملی اطلاعات در مرکز ملی تبادل اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

3- بانک مرکزی کلیه تراکنش‌های خرید از طریق پایانه‌های پرداخت فیزیکی یا اینترنتی (POS or IPG) توسط کارت/های متصل به حساب تجاری (کل مؤدیان ازجمله اصناف، کسب‌وکارها و اشخاص حقوقی) را به‌صورت روزانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. اقلام اطلاعاتی این سرویس شامل:

  • شناسه مالیاتی (شماره 22 رقمی منحصربه‌فرد مالیاتی که به هر رسید POS یا IPG اختصاص می‌یابد)
  • مبلغ تراکنش
  • تاریخ و زمان تراکنش
  • شماره ملی / شناسه یکتا مالک حساب تجاری متصل به کارت
  • نوع رسید (اصلی / اصلاحی)

درصورتی‌که تراکنش از نوع اصلاحی باشد در یک‌قلم اطلاعاتی مقدار شماره 22 رقمی فرد مالیاتی اصلی و در غیر این صورت این قلم اطلاعاتی خالی (Null) است.

توضیح) در خصوص ماده 18 قانون پایانه‌های فروشگاهی پس از برگزاری جلسه مشترک سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی نتیجه در جلسه آتی طرح خواهد شد.

4- بانک مرکزی بر اساس اصلاح ماده 232 درخواست دریافت اطلاعات اظهارنامه و سوابق پرداخت مالیات و بدهی مالیاتی از سازمان امور مالیاتی به کارگروه ارائه نموده و کارگروه تصمیمات به شرح زیر اتخاذ نمود:

4-1- پنجره ملی خدمات دولت هوشمند موظف شد ظرف مدت یک ماه امکان اخذ رضایت برای ارائه اطلاعات به دستگاه متقاضی اطلاعات را ایجاد نماید و حسب مورد به دستگاه‌های سرویس‌دهنده ارائه نماید.

4-2- سازمان امور مالیاتی در یک سرویس اطلاعات مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی پس از کسب رضایت مؤدی و یا اطلاعات پرداخت مالیات بر حقوق یا اطلاعات نقل‌وانتقال ملک و خودرو در اختیار بانک مرکزی (سامانه ملی اعتبار سنجی) قرار دهد. این سرویس در ورودی شناسه یکتای (ملی) شخص، سال عملکرد مالیاتی و نوع شخص (حقوقی و حقیقی ایرانی و خارجی) و در خروجی حسب مورد حاوی محتوا با اقلام شناسه یکتای (ملی) شخص، سال، درصد ابراز معاملات فصلی (مقادیر 0-25- 50- 75- 100) - ارائه درصد لیست حقوق ماهانه کارکنان (درصد بر مبنای تعداد ماه ارائه‌شده) - درآمد مشمول مالیات ابرازی قبل از کسر معافیت – مالیات ابرازی عملکرد - مالیات تشخیصی عملکرد- مالیات قطعی عملکرد- تاریخ قطعی شدن مالیات- - مالیات وصولی عملکرد - جرائم عملکرد - مانده بدهی مالیات عملکرد (تفاوت قطعی و پرداختی) - مانده بدهی جریمه عملکرد- فروش ابرازی ارزش‌افزوده - مالیات و عوارض ابرازی فروش ارزش‌افزوده - مالیات و عوارض قطعی ارزش‌افزوده - مالیات و عوارض تشخیصی ارزش‌افزوده - مالیات و عوارض پرداختی ارزش‌افزوده - جریمه ارزش‌افزوده - مانده بدهی مالیات ارزش‌افزوده (تفاوت قطعی و پرداختی)- جمع بدهی ابرازی - جمع دارایی ابرازی- جمع فروش ابرازی – وضعیت ماده ٢٧٢ (بلی/خیر)- تسلیم اظهارنامه در موعد قانونی (در موعد داده/ بعد از موعد داده/ نداده است) اطلاعات وصول و اجرا (بلی/خیر)- متوسط تعداد کارکنان- مالیات حقوق پرداختی به‌عنوان کارمند (میلیون ریال)- مالیات حقوق پرداختی به‌عنوان کارفرما (میلیون ریال)- تاریخ مؤثر - نوع و تاریخ قطعی شدن اظهارنامه- تعداد نقل‌وانتقال- ارزش نقل‌وانتقال- تاریخ پرداخت اصل بدهی مالیاتی - مبلغ پرداختی از جرائم مالیاتی است.

ردیف وظایف محوله نهاد متولی نهاد همکار مهلت اجرا
1 ایجاد سرویس استعلامی به نام «تراکنش‌های بانکی مبتنی بر حساب» بانک مرکزی سازمان امور مالیاتی -
2 ایجاد سرویس استعلامی به نام «تراکنش‌های بین‌بانکی» برای تراکنش‌های بین‌بانکی به روش‌های مختلف از قبیل ساتنا، پایا بانک مرکزی سازمان امور مالیاتی -
3 اشتراک‌گذاری اطلاعات کلیه تراکنش‌های خرید از طریق پایانه‌های پرداخت فیزیکی یا اینترنتی (POS or IPG) توسط کارت/های متصل به حساب تجاری (کل مؤدیان ازجمله اصناف، کسب‌وکارها و اشخاص حقوقی) به صورت روزانه بانک مرکزی سازمان امور مالیاتی -