شورای اجرایی فناوری اطلاعات در اولین جلسه دولت سیزدهم (جلسه 23 ام شورا) مورخ 14/11/1400 بهمنظور ایجاد همافزایی و همراستا شدن کلیه طرحها و پروژههای ارائه خدمات الکترونیکی با رویکرد گذار به دولت هوشمند و تسریع در انجام تکالیف باقیمانده دستگاههای اجرایی و آسیبشناسی پروژهها و سامانههای اولویتدار و بازمهندسی ارائه خدمات دولت الکترونیکی با هوشمندسازی و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی، بهبود مدیریت و راهبری و ایجاد یکپارچگی در توسعه دولت هوشمند، مصوب نمود.
بخش اول) تدقیق شناسنامه خدمات و بهینهسازی فرایندهای دستگاههای اجرایی
ماده 1
بهمنظور تصحیح و بازنگری شناسنامههای خدمات دستگاههای اجرایی، سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است ظرف مدت شش ماه نسبت به استانداردسازی، اصلاح و ابلاغ خدمات اصلی دستگاههای اجرایی با رونوشت به دبیرخانه شورا اقدام نماید.
ماده 2
با رویکرد بهینهسازی فرایندهای دستگاههای اجرایی، سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورا نسبت به تدوین استانداردهای بهینهسازی فرایندها با رویکرد داده محوری، هوشمند سازی و کاهش مداخله نیروی انسانی اقدام و به دستگاههای اجرایی ابلاغ نمایند. کلیه دستگاههای اجرایی مکلفاند فرایندهای اختصاصی خدمات اولویتدار خود را ظرف سه ماه و باقی فرآیندها را ظرف مدت شش ماه با رعایت استانداردهای ابلاغی بازمهندسی نمایند.
تبصره) در صورت عدم ارائه بازمهندسی فرایندهای اختصاصی با اولویت خدمات پرکاربرد توسط دستگاه اجرایی در زمان تعیینشده، سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است رأساً نسبت به بازمهندسی این خدمات اقدام نموده و فرایند بهینه را جهت اجرا به دستگاه ذیربط ابلاغ نماید. خدمات و فرآیندهای اولویتدار توسط سازمان اداری و استخدامی کشور، دبیرخانه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین میشود.
بخش دوم) جایگاه سازمانی و مدیریت توسعه دولت هوشمند در دستگاههای اجرایی
ماده 3
در راستای مدیریت و راهبری و ایجاد یکپارچگی در دستگاههای اجرایی و هماهنگی بین دستگاهی توسعه دولت الکترونیکی و هوشمند در کشور:
1) کلیه دستگاههای اجرایی ملی موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری و ماده (29) قانون برنامه ششم با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور با رعایت قوانین مربوط ملزم به ایجاد مرکز «توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی» ذیل بالاترین مقام دستگاه اجرایی از محل تجمیع واحدهای سازمانی مربوط و بدون ایجاد بار مالی مازاد بر اعتبارات ابلاغی و تخصیص داده شده هستند.
تبصره) سازمان اداری و استخدامی کشور میتواند در صورت تشخیص در دستگاههای اجرایی سطح سه (3) در نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی (مصوبه شورای عالی فضای مجازی) معاونت توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی با رعایت ترتیبات مندرج در بند ج ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه ایجاد نماید.
2) دستورالعمل ضوابط انتصاب شامل ویژگیهای احراز صلاحیت مشاغل موردنظر توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف یک ماه تهیه و ابلاغ میشود. دستگاههای اجرایی ملزم به هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت انتصاب معاون/ رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی هستند.
3) بهمنظور ایجاد هماهنگی در سطح دستگاههای اجرایی کمیته راهبری هوشمند سازی و امنیت فضای مجازی دستگاههای اجرایی با ریاست بالاترین مقام دستگاه و دبیری رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی تشکیل میشود. آییننامه برگزاری جلسات و تعیین اعضای کارگروه در دستگاههای ملی و استانداریها توسط دبیرخانه با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز ملی فضای مجازی تدوین و ابلاغ میشود.
بخش سوم) اجرای تکالیف باقیمانده دولت الکترونیکی برای گذار به دولت هوشمند
ماده 4
دستگاههای اجرایی موظفاند نسبت به انجام کلیه مصوبات باقیمانده در خصوص بهرهبرداری و استقرار سامانههای پروژههای اولویتدار دولت الکترونیکی به شرح پیوست تا انتهای سال 1400 اقدام نمایند. گزارش پیشرفت دستگاههای اجرایی بهصورت هفتگی در سامانه کنترل پروژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درج و توسط دبیرخانه به رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت وزیران ارائه میشود.
تبصره 1) دبیرخانه شورا ظرف یک ماه گزارش آسیبشناسی وضع موجود شامل پروژهها اولویتدار، خدمات پرکاربرد، تبادل و اشتراکگذاری داده و اطلاعات را با همکاری دستگاههای اجرایی تهیه و به شورا ارائه نماید.
تبصره 2) دبیرخانه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف یک ماه نسبت به احصاء و بازنگری در خدمات، پروژهها و سامانههای اولویتدار توسعه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند تهیه و به شورا ارائه نماید.
بخش چهارم - یکپارچگی توسعه دولت الکترونیکی و پنجره واحد خدمات
ماده 5
بهمنظور یکپارچهسازی و تحقق کامل اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی:
1) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف اســت تا پایان سال 1400، معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشــمند و نحوه راهاندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاههای اجرایی را تدوین و جهت تصویب به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه دهد.
2) دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی مکلفاند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را بر اساس الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه سال 1401 راهاندازی کرده و حداقل یکسوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه دهند.
3) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است که فاز اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» باقابلیت شخصیسازی و بهرهگیری از ورود یکپارچه (SSO) و رعایت اصل یکبار ورود اطلاعات (Once Only) را تا اردیبهشتماه سال 1401 راهاندازی کند. دستگاههای موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری و ماده (29) قانون برنامه شــشــم توســعه کشــور و نهادهای عمومی مکلفاند که در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشــمند خود را به «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» متصل نمایند بهگونهای که خدمات اختصاصی پرکاربرد آنها از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» قابلدسترس برای عموم ذینفعان باشد.
تبصره) اولویتبندی ترتیب ارائه خدمات دستگاههای اجرایی توسط دبیرخانه با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تعیین و دستگاههای اجرای موظفاند بر اساس اولویتهای اعلامی خدمات خود را در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، قرار دهند.
4) کلیه دستگاههای اجرایی ملی مکلفاند داشبورد اطلاعات مدیریتی جامع بخش خود را ظرف 4 ماه ایجاد و به بهرهبرداری رسانده و به سامانه پایش اطلاعات کلان دولت متصل نمایند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سامانه پایش اطلاعات کلان دولت را ظرف 6 ماه تکمیل و در دسترس اعضای هیأت وزیران قرار دهد.
5) در اجرای اقدامات کلان و نگاشت نهادی طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات موضوع ایجاد شبکه و زیرساخت ابری دولت با امکان تعامل با سکوهای دیجیتال برای استفاده از دادهها و خدمات دستگاههای دولتی و حاکمیتی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است در سقف اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه 1401 با احصاء ظرفیتهای زیرساختهای موجود در دستگاهها و تعیین نیازمندیهای آتی برای توسعه دولت هوشمند، ظرف سه ماه الزامات و طرح اجرایی برای راهاندازی «ابر دولت» را جهت تصویب به شورای اجرایی ارائه نماید.
بخش پنجم - اصول حاکم و الزامات توسعه دولت هوشمند
ماده 6
بهمنظور ایجاد همافزایی و همراستا شدن کلیه طرحها و پروژههای ارائه خدمات الکترونیکی و گذار از دولت الکترونیکی به دولت هوشمند، دبیرخانه شورا با همکاری مرکز ملی فضای مجازی با در نظر گرفتن لزوم هوشمند سازی، داده محوری، تنظیم گری دولت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تسهیل دسترسی مردم بهصورت غیرحضوری و همهوقت و همهجا به خدمات؛ ظرف مدت دو ماه «اصول حاکم و الزامات توسعه دولت هوشمند» را تدوین و جهت تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارائه نمایند.
تبصره) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است بر اساس اصول حاکم و الزامات مصوب، ضوابط صدور مجوز فعالیت کارورهای خدمات رسان هوشمند را ظرف دو ماه پس از ابلاغ مصوبه مذکور تهیه و جهت تصویب به شورای اجرایی ارائه نماید.
ردیف | وظایف نهاد متولی | نهاد متولی | مهلت اجرا برای نهاد متولی | نهاد همکار |
1 | اقدام به استانداردسازی، اصلاح و ابلاغ خدمات اصلی دستگاه های اجرایی با رونوشت به دبیرخانه شورا | سازمان اداری و استخدامی کشور | شش ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
2 | تدوین استانداردهای بهینه سازی فرایندها با رویکرد داده محوری، هوشمند سازی و کاهش مداخله نیروی انسانی وابلاغ به دستگاه های اجرایی | سازمان اداری و استخدامی کشور | سه تا شش ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | 1- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 2- دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات |
3 | بازمهندسی فرایندهای اختصاصی خدمات اولویت دار خود ظرف سه ماه و باقی فرآیندها را ظرف مدت شش ماه با رعایت استانداردهای ابلاغی | کلیه دستگاههای اجرایی | سه تا شش ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
4 | تعیین خدمات و فرآیندهای اولویت دار، در صورت عدم ارائه بازمهندسی فرایندهای دستگاه های اجرایی | سازمان اداری و استخدامی کشور | - | - |
5 | تعیین خدمات و فرآیندهای اولویت دار، در صورت عدم ارائه بازمهندسی فرایندهای دستگاه های اجرایی | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | - | - |
6 | تعیین خدمات و فرآیندهای اولویت دار، در صورت عدم ارائه بازمهندسی فرایندهای دستگاه های اجرایی | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | - | - |
7 | ایجاد «مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی» | کلیه دستگاههای اجرایی | - | سازمان اداری و استخدامی کشور |
8 | در دستگاه های اجرایی؛ ایجاد سطح سه (۳) در نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی (مصوبه شورای عالی فضای مجازی) معاونت توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی با رعایت ترتیبات مندرج در بند ج ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه | سازمان اداری و استخدامی کشور | - | - |
9 | تهیه و ابلاغ دستورالعمل ضوابط انتصاب شامل ویژگی های احراز صلاحیت مشاغل | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | سازمان اداری و استخدامی کشور |
10 | هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت انتصاب معاون/ رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
11 | تشکیل کمیته راهبری هوشمند سازی و امنیت فضای مجازی دستگاه های اجرایی با ریاست بالاترین مقام دستگاه و دبیری رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
12 | تدوین و ابلاغ آیین نامه برگزاری جلسات و تعیین اعضای کارگروه در دستگاه های ملی و استانداری ها | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | - | 1- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 2- سازمان اداری و استخدامی کشور 3- مرکز ملی فضای مجازی |
13 | اقدام به به انجام کلیه مصوبات باقی مانده در خصوص بهره برداری و استقرار سامانه های پروژه های اولویت دار دولت الکترونیکی به شرح پیوست تا انتهای سال ۱۴۰۰ | کلیه دستگاههای اجرایی | انتهای سال 1400 | - |
14 | تهیه و ارائه گزارش آسیب شناسی وضع موجود شامل پروژه های اولویت دار، خدمات پرکاربرد، تبادل و اشتراک گذاری داده و اطلاعات به شورا | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | دستگاه های اجرایی |
15 | تهیه، احصاء و بازنگری در خدمات، پروژه ها و سامانه های اولویت دار توسعه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند و ارائه به شورا | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | 1- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 2- سازمان اداری و استخدامی کشور |
16 | تدوین معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشــمند و نحوه راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه های اجرایی و ارائه به شورا جهت تصویب | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | پایان سال 1400 | - |
17 | راه اندازی «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود بر اساس الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات و ارائه حداقل یک سوم خدمات اختصاصی خود در این پنجره | کلیه دستگاههای اجرایی | پایان شهریور 1401 | - |
18 | راه اندازی «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود بر اساس الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات و ارائه حداقل یک سوم خدمات اختصاصی خود در این پنجره | نهادهای عمومی | - | - |
19 | راه اندازی فاز اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا اردیبهشت 1401 | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | اردیبهشت 1401 | - |
20 | اتصال پنجره واحد خدمات هوشــمند خود در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» به گونه ای که خدمات اختصاصی پرکاربرد آن ها از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» قابل دسترس برای عموم ذینفعان باشد. | دستگاه های موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری | - | - |
21 | اتصال پنجره واحد خدمات هوشــمند خود در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» به گونه ای که خدمات اختصاصی پرکاربرد آن ها از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» قابل دسترس برای عموم ذینفعان باشد. | دستگاه های ماده (۲۹) قانون برنامه شــشــم توســعه کشــور | - | - |
22 | اتصال پنجره واحد خدمات هوشــمند خود در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» به گونه ای که خدمات اختصاصی پرکاربرد آن ها از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» قابل دسترس برای عموم ذینفعان باشد. | نهادهای عمومی | - | - |
23 | تعیین اولویت بندی ترتیب ارائه خدمات دستگاه های اجرایی | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | - | 1- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 2- سازمان اداری و استخدامی کشور |
24 | قرار دادن خدمات خود در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت بر اساس اولویت های اعلامی | کلیه دستگاههای اجرایی | چهار ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
25 | به بهره برداری رساندن داشبورد اطلاعات مدیریتی جامع بخش خود و اتصال سامانه پایش اطلاعات کلان دولت | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
26 | تکمیل سامانه پایش اطلاعات کلان دولت و در دسترس اعضای هیأت وزیران قرار دادن | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | - | - |
27 | ارائه الزامات و طرح اجرایی برای راه اندازی «ابر دولت» جهت تصویب به شورای اجرایی | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | - | - |
28 | تدوین «اصول حاکم و الزامات توسعه دولت هوشمند» و ارائه جهت تصویب به شورای عالی فضای مجازی | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | دو ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | مرکز ملی فضای مجازی |
29 | تهیه ضوابط صدور مجوز فعالیت کارورهای خدمات رسان هوشمند و ارائه به شورای اجرایی جهت تصویب | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | دو ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |