En
نهاد صادر کننده:

کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی

مقام صادر کننده:

کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی

مصوبه دوم جلسه شانزدهم: سامانه تجارت در کشور

در اجرای مصوبه شماره یک جلسه هفدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات در خصوص سامانه تجارت در کشور و درخواست‌های واصله از وزارت صنعت معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و گمرک جمهوری اسلامی ایران و ضرورت تسریع در انجام امور کلیات درخواست‌های پیوست به شرح زیر تائید و مقرر شد اقلام دقیق اطلاعات مورد تبادل به پیوست توسط دبیرخانه ابلاغ شود. زمان پیاده‌سازی سرویس‌ها و بهره‌برداری، برای سرویس‌دهنده یک ماه و برای سرویس‌گیرنده یک هفته تعیین می‌شود.
 

درخواست‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران

1- اقلام داده‌های سرویس ثبت‌نام انبارها تائید و مقرر شد این سرویس توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تحویل گمرک جمهوری اسلامی گردیده و با برقراری این سرویس فرم ثبت‌نام انبار در سامانه گمرک حذف شود.
2- درخواست‌های ارائه‌شده با نام سرویس قبض انبار برای سازمان بنادر و دریانوردی، مناطق آزاد و انبارهای عمومی ( که مشابه هم هستند) درواقع سه سرویس قبض انبار ، حمل و تخلیه می‌باشد و در قالب سه متد توسط سامانه جامع تجارت ارائه خواهد شد.
3- سرویس ضوابط کالایی برای مجوزهای ترخیص کالا ، به‌صورت پوش و API داده باز توسط وزارت صنعت معدن و تجارت منتشر شود. 
4- کلیات سرویس کیل مصرف تائید شد.
5- سرویس گواهی تولید به جلسه بعد موکول گردید
 

درخواست‌های وزارت صنعت معدن تجارت(مرکز توسعه تجارت الکترونیکی):

1- برقراری سرویس GNAF برای سامانه جامع انبارها تائید شد. داده مکانی(GNAF ) انبارهای که کد پستی دارند با همکاری شرکت پست و سامانه جامع انبارها تکمیل شود.
2- برقراری سرویس‌های سامانه جامع انبارها در مرکز ملی تبادل اطلاعات {ثبت‌نام انبار و مراکز نگهداری کالا، ویرایش اطلاعات انبار و مراکز نگهداری کالا ، ثبت قبض انبار(رسید)، ابطال قبض انبار(رسید) ، ثبت خروج از انبار( حواله)، ابطال خروج از انبار ( حواله)} برای سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت انبارهای عمومی، وزارت جهاد کشاورزی، دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه تجاری، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(سازمان غذا و دارو ) تائید شد. این دستگاه‌های اجرایی لازم است اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا و ورود و خروج کالا را به سامانه جامع انبارها ارسال و کد رهگیری ثبت در سامانه جامع انبارها را دریافت و در اسناد خود درج نمایند.
3- در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون امور گمرکی و آیین‌نامه‌های اجرایی این دو قانون سرویس‌های استعلام اطلاعات انبار و مراکز نگهداری کالا با ورودی شناسه یکتا اشخاص حقوقی یا حقیقی و کد پستی ، استعلام قبض انبار و حواله خروج با کد رهگیری تائید شد. و مقرر شد این سرویس‌ها به گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی با موافقت وزارت صمت، تحویل گردیده تا در سامانه‌های خود به‌کارگیری نمایند.
4- در خصوص تبادل اطلاعات اظهارنامه ،پروانه و پته گمرکی و ضمایم آن اقلام داده‌ای موجود مبادله و اگر بخشی از ضمایم به‌صورت فایل است، این ضمایم تا زمان بهبود سیستمها و تکمیل اقلام داده‌ای به‌صورت فایل به سامانه جامع تجارت ارسال شود.

 

ردیف  وظایف محوله  نهاد متولی  نهاد همکار مهلت اجرا 
 1

 دریافت سرویس ثبت‌نام انبارها از وزارت صنعت، معدن و تجارت و حذف فرم ثبت‌نام انبار از سامانه گمرک

 

دریافت سه سرویس قبض انبار، حمل و تخلیه از سامانه جامع تجارت برای سازمان بنادر و دریانوردی، مناطق آزاد و انبارهای عمومی

 

دریافت‌کننده سرویس‌های استعلام اطلاعات انبار و مراکز نگهداری کالا و استعلام قبض انبار و حواله خروج از سامانه جامع انبارها

 گمرک جمهوری اسلامی ایران  -  -
 2

 ارائه سرویس ضوابط کالایی برای مجوزهای ترخیص کالا به‌صورت پوش و API داده باز

 

ارائه سرویس کیل مصرف

 

ارائه‌دهنده سرویس GNAF برای سامانه جامع انبارها با همکاری شرکت ملی پست

 وزارت صنعت، معدن و تجارت  -  -
 3 دریافت‌کننده سرویس‌های سامانه جامع انبارها از مرکز ملی تبادل اطلاعات شامل ثبت‌نام انبار، ویرایش اطلاعات انبار، ثبت قبض انبار، ابطال قبض انبار، ثبت خروج از انبار و ابطال خروج از انبار   سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت انبارهای عمومی، وزارت جهاد کشاورزی، دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه تجاری، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو)  -  -
 4  دریافت‌کننده ضمایم اظهارنامه، پروانه و پته گمرکی به‌صورت فایل  سامانه جامع تجارت  -  -