En

مصوبه سوم جلسه بیست و یکم: اجرای قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1399

حسب درخواست‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص سامانه املاک و اسکان و اجرای قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم -مصوب 1399- موضوع اصلاح ماده 54 و تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون و تکلیف کارگروه در این قانون و مصوبات جلسات قبل کارگروه در این خصوص و پیرو جلسات کارشناسی برگزارشده با دستگاه‌های ذی‌ربط، مواد زیر به تصویب رسید؛

ماده 1 - قواعد کلی در دریافت اطلاعات از اشخاص در سامانه ملی املاک و اسکان:

1-     مقرر شد تا پیاده‌سازی سامانه و هماهنگی تبادل اطلاعات با دستگاه‌های ذی‌ربط به نحوی تنظیم شود تا مردم حداقل ورود اطلاعات در سامانه را داشته باشند.
2-    مقرر شد تا در خصوص اقلام اطلاعاتی که موضوع این قانون است بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی مربوط، این اطلاعات به اشخاص نمایش داده شود و اظهارکنندگان اقلام اطلاعاتی را تائید یا نسبت به تصحیح آن در سامانه اقدام نمایند. سامانه املاک تائید صحت اطلاعات را به‌صورت سرویس برگشتی به پایگاه ذی‌ربط اعلام نماید.
3-    در صورت عدم تائید اطلاعات حسب مورد فرایند اصلاح داده منطبق با ضوابط پایگاه اطلاعات‌پایه به اشخاص راهنمایی و اصلاح لازم صورت پذیرد، سپس در سامانه املاک مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
4-    در خصوص آدرس و نشانی محل اقامت اشخاص حقیقی یا حقوقی و همچنین واحدهای مسکونی مقرر شد تا از ورود اطلاعات شرح نشانی خودداری شده و اشخاص در سامانه با درج کد پستی واحد مسکونی یا محل اقامت خود شرح نشانی استاندارد موجود در پایگاه کد پستی را مشاهده و سپس تائید نمایند. در صورت عدم تائید شرح نشانی، فرایند اصلاح کد پستی و شرح نشانی را طی نمایند.

ماده 2 - احراز هویت اشخاص حقیقی و مکان اقامت قانونی اشخاص حقیقی:

1-     در خصوص اقلام اطلاعات هویت شخص حقیقی و مکان اقامت اصلی، شخص پس از تطبیق شماره ملی با شماره موبایل بر اساس دو قلم اطلاعاتی شماره ملی و تاریخ تولد به‌صورت غیر برخط (تأخیر زمانی حداکثر نیم ساعت) از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX/GSB) محل اقامت اصلی شخص و نام و نام خانوادگی، جنسیت (نمایش داده نشود)، نام پدر (نمایش داده نشود) به سامانه املاک ارسال شود.
2-    شخص در صورت عدم تائید محل اقامت اصلی خود فرایند اصلاح محل اقامت شخص حقیقی در پایگاه ثبت‌احوال با وب‌سرویس ارائه‌شده توسط سازمان ثبت‌احوال کشور در سامانه املاک و اسکان اصلاح و در لایه سیستمی (خارج از اینترنت چک یکسان بودن داده این رکوردهای اطلاعات) به سامانه املاک ارسال شود.
3-    با توجه به مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری در خصوص اجرای بند (9) تبصره 8 در جلسه (18) کارگروه، مقرر شد تا با محوریت دبیرخانه سازمان ثبت‌احوال کشور و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های تعیین‌شده در مصوبه تسریع لازم برای ارائه معماری و مدل هم‌زمانی و ارائه خدمت این دو پایگاه را ظرف سه هفته برای تصویب در کارگروه تعامل‌پذیری به دبیرخانه ارائه نمایند. در مدل ارائه‌شده ضرورت دارد تا روش فنی تضمین یکی بودن مکان اقامت افراد در سامانه املاک و اسکان و پایگاه اقامت اشخاص حقیقی و تغییرات مکان اقامت در طول زمان ارائه‌شده باشد.
4-    تا زمان تصویب معماری بند 3 ارائه سرویس استعلام محل اقامت سازمان ثبت‌احوال کشور (پایگاه ملی جمعیتی کشور) از محل مرکز ملی تبادل اطلاعات بلامانع است.

ماده 3- املاک و مستغلات پایگاه اسناد و املاک کشور و همچنین احراز هویت اشخاص حقوقی و محل اقامت اصلی شخص حقوقی:

1-     در خصوص سرویس‌های موردنیاز برای احراز هویت اشخاص حقوقی با توجه به ارائه «سرویس‌های احراز هویت اشخاص حقوقی» توسط سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در مرکز ملی تبادل اطلاعات مقرر شد دسترسی لازم برای سامانه املاک و اسکان در اختیار سامانه قرار گیرد.
2-    در خصوص محل اقامت قانونی اشخاص حقوقی بر اساس سرویس «شناسه ملی اشخاص حقوقی» محل اقامت در اختیار سامانه املاک و اسکان قرار می‌گیرد. تغییر محل اقامت اصلی شرکت منوط به طی فرایند اصلاح محل اقامت اصلی در ثبت شرکت‌ها است. لازم به ذکر است هر شرکت حسب مورد می‌تواند شعب و نمایندگی‌های داشته باشد که مشمول الزام انطباق با محل اقامت اصلی نیست.
3-    در خصوص املاک و اعلام آن توسط اشخاص حقیقی (شماره ملی) و حقوقی (شناسه ملی) در خصوص اسناد تک‌برگ که دفتر املاک الکترونیکی دارند، مقرر شد با استعلام «سرویس تصدیق اصالت سند مالکیت» به ازای هر سند تک‌برگ اقلام اطلاعات سرویس دریافت و به اظهارکننده نمایش داده و تائید شود
4-    برای اسناد تک‌برگ فاقد دفتر املاک الکترونیک مقرر شد بر اساس اقلام (واحد ثبتی - پلاک اصلی- پلاک فرعی- شماره دفتر و صفحه سند) به‌عنوان جایگزین شماره دفتر املاک الکترونیک، صحت سنجی انجام شود.
5-    برای دریافت اطلاعات اسناد دفترچه‌ای بر اساس اطلاعات اصلی مشخصات ملک (موجود در پایگاه ثبت‌اسناد) از پایگاه اسناد و املاک کشور، روش استعلام یا تکمیل اطلاعات توسط سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور  با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه بررسی و در صورت امکان‌پذیر بودن روش پیشنهادی به کارگروه برای تصویب پیشنهاد شود.
6-    به‌منظور صحت سنجی اظهار کامل املاک مقرر شد تا بررسی لازم توسط سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور  با همکاری وزارت راه و شهرسازی برای احصا یا شناسایی واحدهای تحت تملک اشخاص که اظهارنشده است انجام و در صورت امکان در قالب یک سرویس یا دسته‌ای ایجاد شود.
7-    سرویس استعلام وکالت‌نامه نیز برای صحت سنجی اصالت وکالت‌نامه سرویس «تصدیق اصالت وکالت‌نامه‌های تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی» در اختیار سامانه املاک قرار گیرد. این سرویس برای در خصوص ثبت واحدهای وکالتی نیز مقرر شد با استفاده از سرویس‌های استعلامی موجود ارائه شد توسط سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور اصالت و اطلاعات مربوط به وکالت‌نامه مربوط املاک که توسط اشخاص در سامانه ثبت می‌شود صحت سنجی شوند.

 ماده 4 – در خصوص کد پستی املاک یا محل اقامت اشخاص در سامانه املاک مقر شد:

1-     سرویس استعلام کد پستی و شرح نشانی در اختیار سامانه املاک قرار گیرد.
2-    در صورت عدم تائید کد پستی و شرح نشانی توسط اظهارکنندگان، با استفاده از خدمات برخط شناسایی کد پستی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، اظهارکنندگان کد پستی خود را یافته و در سامانه اظهار نمایند. درهرحال، امکان درج شرح نشانی مجاز نبوده و از شرح نشانی مندرج در پایگاه‌ها کد پستی استفاده خواهد شد.
3-    در صورت عدم وجود کد پستی یا شرح نشانی، طبق فرایند صدور کد پستی و شرح نشانی در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اقدام شود
4-    به‌منظور شناسایی واحدهای مسکونی اظهارنشده در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت (طبق لیست پیوست ارائه‌شده توسط مرکز آمار) توسط سامانه املاک و اسکان توافق شد تا انتهای خردادماه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران  سرویس جدیدی برای استعلام کدهای پستی هر ساختمان (پارسل) ایجاد نماید جزییات این سرویس با مسئولیت شرکت پست و همکاری وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه به جلسه بعدی کارگروه برای تصویب ارائه شود
5-    به‌منظور شناسایی املاک مشمول قانون که اظهارنشده‌اند، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور  دو شهر نمونه را انتخاب و با به اشتراک‌گذاری کامل داده‌های موردنظر، شیوه شناسایی را جمع‌بندی و به جلسه بعدی کارگروه ارائه نمایند.
6-    مقرر گردید سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه ظرف دو هفته هماهنگی مربوطه را در راستای دریافت اطلاعات موردنیاز سامانه ملی املاک و اسکان کشور از فرآیند ممیزی املاک شهرداری‌های بالای صد هزار نفر کشور شامل اقلامی همچون کد نوسازی، پلاک ثبتی، مساحت ملک و غیره را به انجام رسانند.

ماده 5- ارائه‌دهندگان خدمات عمومی و نحوه بروز رسانی پایگاه‌های مشترکین و بهره‌برداران انشعابات آن‌ها:

1-    در اجرای بند 7 تبصره 8 در خصوص صدور قبض مصرفی این خدمات به نام مالک یا بهره‌بردار با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده به سامانه املاک و اسکان ارائه‌دهندگان خدمات عمومی در قبوض صادره مشخصات بهره‌بردار را در قبض مشترکین خود از مردادماه 1400 پیش‌بینی و درج نمایند و امکان تجمیع قبوض هر واحد مسکونی را آماده‌سازی نمایند.
2-    برای ایجاد پیوند بین انشعاب و بهره‌بردار هر واحد مسکونی با قبوض مربوط به همان واحد اخذ شناسه قبض هر انشعاب در سامانه املاک و اسکان کفایت دارد و برای تدقیق داده‌های قبوض و تصحیح کدهای پستی و آدرس و تکمیل بهره‌برداران هر انشعاب واحدهای مسکونی اقدامات زیر در سامانه ملی اسکان و املاک با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات (شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ) نیرو (آب و برق) و نفت (شرکت ملی گاز) به عمل آید:
2-1- سامانه املاک و اسکان امکان اظهار عدم اشتراک برای قبوض آب و گاز در سامانه را پیش‌بینی نماید.
2-2- سامانه املاک و اسکان در هنگام دریافت شناسه هر قبض امکان تعیین قبض حجمی (مشترک با واحدهای دیگر) در سامانه پیش‌بینی نماید.
2-3- اظهار اشخاص در سامانه املاک و اسکان به‌عنوان محل سکونت اصلی یا فرعی به‌منزله بهره‌بردار از انشعاب واحد مسکونی است
2-4- هر یک از خدمات دهندگان عمومی (آب، برق و گاز) پایگاه شناسه قبض مشترکین خود را به‌صورت دسته‌ای و یکجا در اختیار سامانه املاک و اسکان قرار داده تا سامانه املاک بتواند در زمان اظهار شناسه قبض نسبت به صحت سنجی شناسه‌های اظهارشده اقدام نماید. ضمناً سرویس استعلامی برای تغییرات تکلیفی اظهارکنندگان در قانون را به جلسه بعدی کارگروه جهت تصویب ارائه نمایند این سرویس‌ها حداکثر تا شهریور 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید.
2-5- سامانه املاک و اسکان با ایجاد رابطه مشخص بین هر واحد مسکونی با قبوض مربوط به همان واحد مسکونی با کلید مشترک کد پستی و داده بهره‌بردار هر انشعاب (مالک یا ساکن) را به‌منظور تصحیح و تدقیق پایگاه مشترکین قبوض آب، برق و گاز و انجام مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای تجمیع قبوض، به‌صورت سرویس برگشتی به این پایگاه‌ها ارسال نماید.

ماده 6

با توجه به اهمیت حفظ امنیت داده‌های مربوط به سامانه املاک و اسکان و پایگاه‌های مرتبط با این سامانه ضرورت دارد تا دستگاه‌های اجرایی متولی نسبت انجام تمهیدات لازم اقدام نمایند استفاده از داده‌های سامانه املاک و اسکان در غیر از موارد تعیین‌شده در قانون بدون اخذ مجوز از کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی ممنوع است. مسئولیت اجرای دقیق این ماده با دستگاه اجرایی متولی هر یک از سامانه‌ها و یا پایگاه‌های ذی‌ربط است.