تکمیل سرویسهای سازمان تأمین اجتماعی
شورای اجرایی فناوری اطلاعات در بیست و دومین جلسة خود مورخ 2/5/1400 در خصوص سی(30) خدمت الکترونیکی و غیر حضوری اعم از خدمات کارفرمایی، بیمهای، بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی موضوع مصوبات جلسات (15) و (18)، موارد زیر را مصوب نمود:
ماده 1
سازمان تأمین اجتماعی موظف است در یک فرایند پلکانی و در مدت 4 ماه خدمات شعب و کارگزاریهای خود را به نحوی تنظیم نماید که مختص ارائة خدمت به اشخاص کمتوان یا متقاضیانی باشد که تمایل به دریافت خدمت حضوری دارند؛ به همین منظور با در نظر گرفتن مشوقهایی برای دریافت خدمات الکترونیکی غیر حضوری یا محدودیتها برای دریافت خدمت حضوری از قبیل فاقد هزینه بودن خدمات برخط و پرداخت هزینة تمامشدة خدمات حضوری بهوسیلة متقاضی، در اولویت قرار دادن ارائه خدمات الکترونیکی غیر حضوری یا سایر روشها اقدام نماید.
تبصره 1) هزینة خدمات ارائهشده به افراد کمتوان رایگان بوده و سازمان تأمین اجتماعی آن را خواهد پرداخت.
تبصره 2) هزینة خدماتی که به شکل الکترونیکی ارائه نمیشوند، اگر رایگان است قابل تعرفه گذاری است و اگر دارای هزینه است، قابلافزایش نیست.
ماده 2
سازمان تأمین اجتماعی موظف است طی یک برنامة ششماهه (از تاریخ ابلاغ این مصوبه)، کلیة خدمات خود را بهصورت غیر حضوری و الکترونیک ارائه کند و بعد از مهلت فوق، صرفاً خدماتی که به هیچ وجه به شکل برخط قابل ارائه نیستند آن هم با تأیید کارگروه تعاملپذیری، در شعب و کارگزاریهای سازمان تأمین اجتماعی قابل ارائه خواهند بود.
تبصره 1) اقلام دادهای سایر پایگاههای اطلاعاتی، مورد نیاز برای ارائة خدمات الکترونیکی این ماده با تأیید کارگروه تعاملپذیری در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار میگیرد.
تبصره 2) نهاد ناظر بر اجرای این ماده و تشخیص مصادیق خدمات و سرویسهای آن، دبیرخانه شورا است.
ماده 3
با عنایت به عدم اجرای پنجره واحد و پایگاه داده مشترک سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی برای دریافت فهرست واحد بیمهشدگان و مالیات بر حقوق کارگاههای مشمول تأمین اجتماعی، مقرر شد تا مفاد مادة (4) مصوبة جلسة (14) شورا با محوریت سازمان تأمین اجتماعی و همکاری سازمان امور مالیاتی، حداکثر تا پایان مردادماه 1400 عملیاتی شود.
تبصره) سازمان تأمین اجتماعی موظف است ظرف مدت حداکثر دو ماه فرایندهای داخلی خود را به نحوی اصلاح نماید تا ارائة خدمات این سازمان در تخصیص کد کارگاه برای چند فعالیت (حوزة فضای مجازی) با یک کد پستی و در نشانی محل اقامت قانونی اشخاص مجاز اجرایی شده باشد.
ردیف | وظایف نهاد متولی | نهاد متولی | مهلت اجرا برای نهاد متولی | نهاد همکار |
1 | تنظیم خدمات شعب و کارگزاری های خود را به نحوی که ارائه خدمات الکترونیکی غیر حضوری یا سایر روش ها در اولویت قرار بگیرد | سازمان تأمین اجتماعی | چهار ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
2 | ارائه کلیه خدمات به صورت الکترونیک و غیرحضوری مگر با تأیید کارگروه تعاملپذیری | سازمان تأمین اجتماعی | شش ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
3 | در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دادن اقلام داده ای سایر پایگاه های اطلاعاتی، مورد نیاز برای ارائة خدمات الکترونیکی ماده2 با تأیید کارگروه تعامل پذیری | سایر پایگاه های اطلاعاتی | - | - |
4 | اجرایی سازی مفاد مادة (4) مصوبة جلسة (14) شورا | سازمان تأمین اجتماعی | پایان مرداد 1400 | سازمان امور مالیاتی |
5 | اصلاح فرایندهای داخلی خود به نحوی که ارائة خدمات این سازمان در تخصیص کد کارگاه برای چند فعالیت (حوزة فضای مجازی) با یک کد پستی و در نشانی محل اقامت قانونی اشخاص مجاز اجرایی شده باشد. | سازمان تأمین اجتماعی | دو ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
6 | نظارت بر اجرای ماده2 و تشخیص مصادیق خدمات و سرویس های آن | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | - | - |