برنامه اقدام رشد شاخصهای توسعه دولت الکترونیکی
(موضوعبند «ت» ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ارتقاء 30 رتبهای دولت الکترونیکی)
در اجرای بند «ت» ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تحقق هدف ارتقا 30 رتبهای ارزیابی سازمان ملل در شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) با عنایت به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در ارزیابیهای منتشره در ابتدای قانون برنامه ششم توسعه در سال 2016 با کسب امتیاز 0.4649 در رتبه 106 قرار داشت. با اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر وامید در سال 2020 با کسب امتیاز 0.6593 در رتبه 89 بین 192 کشور قرارگرفته است، نظر به اینکه دور جدید ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیکی در نیمه اول سال 1400 (2021 میلادی) انجام و نتایج آن در سال 1401 (2022 میلادی) منتشر خواهد شد برای تحقق هدف تعیینشده در قانون برنامه ششم، شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور الزامات و تکالیف زیر را برای دستگاههای اجرایی تصویب نمود.
ماده 1
دستگاههای اجرایی متولی هریک از خدمات ذیل مکلف هستند با فوریت و حداکثر ظرف یک ماه خدمات مذکور را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران استقرار دهند.
ردیف | عنوان خدمت | دستگاه اجرایی |
1 | درخواست صدور شناسنامه | سازمان ثبتاحوال کشور |
2 | درخواست گواهی وفات | سازمان ثبتاحوال کشور |
3 | درخواست گواهی وضعیت ازدواج | سازمان ثبتاحوال کشور |
4 | درخواست صدور کارت هوشمند ملی | سازمان ثبتاحوال کشور |
5 | ثبت تغییر نشانی محل اقامت | وزارت راه و شهرسازی/ سازمان ثبتاحوال کشور |
6 | درخواست برای خریدوفروش املاک | وزارت راه و شهرسازی |
7 | درخواست مجوز ساختوساز | شهرداریها/دهیاریها |
8 | درخواست مجوز کسبوکار (پروانه کسب) | اتاق اصناف/ شهرداریها |
9 | پرداخت قبوض خدماتی (آب، گاز، برق) و عوارض شهری | شرکتهای آبفا / توانیر/ گاز/شهرداریها |
10 | درخواست مجوزهای زیستمحیطی | سازمان حفاظت محیطزیست |
11 | ثبتنام آزمون استخدام دولتی بهصورت آنلاین | سازمان سنجش آموزش کشور |
12 | درخواست ویزا | وزارت امور خارجه |
13 | درخواست مجوز رانندگی | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران |
14 | درخواست برای حفاظت اجتماعی | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران |
15 | درخواست شمارهگذاری و تعویض پلاک وسایل نقلیه | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران |
16 | ثبت شکایات از طریق پلیس | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران |
17 | پرداخت جریمههای رانندگی | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران |
18 | ثبت و شروع فعالیت اشخاص حقوقی | سازمان ثبتاسناد و املاک کشور/ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی |
19 | پرداخت مالیات بر درآمد، ارث، نقلوانتقال | سازمان امور مالیاتی کشور |
20 | پرداخت مالیات بر ارزشافزوده | سازمان امور مالیاتی کشور |
تبصره 1) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) مکلف است با همکاری دستگاههای اجرایی متولی با فوریت خدمات 20 گانه جدول فوق را در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند پیادهسازی و راهنمایی کاربری آنها را اطلاعرسانی عمومی کند.
تبصره 2) بهمنظور جلوگیری از دوبارهکاری و تضییع اموال عمومی سازمان اداری و استخدامی API دسترسی به خدمات دولت، شناسنامهها و ارزیابی رضایت از کاربری خدمات را حداکثر ظرف 15 روز فراهم و در اختیار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (IRAN.GOV.IR) قرار دهد.
ماده 2
سازمان فناوری اطلاعات ایران با بهرهگیری از زیرساختهای پیام ایران امکان شخصیسازی خدمات الکترونیکی دولت را ظرف یک ماه برای کاربران فراهم نماید.
ماده 3
سازمان ثبتاحوال کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفاند ارائه الکترونیکی درخواست برای گواهی ولادت، صدور شناسنامه و ثبت واقعه فوت را مهیا و در دسترس قرار دهند.
ماده 4
سازمان ثبتاحوال کشور ارائه درخواست کارت هوشمند ملی و المثنی، بازنشانی رمز کارت هوشمند ملی را کاملاً الکترونیکی انجام داده و مراجعه حضوری با تعیین نوبت بهصورت الکترونیکی حسب خدمت فقط برای احراز هویت و دریافت اطلاعات بیومتریک انجام شود.
ماده 5
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است خدمات الکترونیکی درخواست صدور یا تعویض گواهینامه رانندگی، گذرنامه، نقلوانتقال خودرو و ثبت اعلان حادثه را در وبگاه خود و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ایجاد نموده و در صورت لزوم برای مراجعه حضوری زمان و مکان مراجعه برای دریافت خدمت را بهصورت الکترونیکی به متقاضی اعلام کند.
ماده 6
بهمنظور آمادگی حضور در دوران پسا کرونا و عصر دیجیتال و افزایش مهارت و سواد دیجیتال دانش آموزان، وزارت آموزشوپرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سند سواد دیجیتال شامل تفکر رایانشی، برنامهنویسی/ کد نویسی، طراحی الگوریتم و سایر مفاهیم پایه سواد و مهارت دیجیتال برای سطوح مختلف آموزشی پیشدبستان، دبستان، متوسطه و معلمان را تدوین و ابلاغ نمایند. مهارتهای روزآمد ازجمله مهارتهای برنامهنویسی باید در ساعات درسی رسمی تمام پایههای تحصیلی پیشبینی شود
تبصره 1) وزارت آموزشوپرورش نسبت به تکمیل و تدوین موارد آموزش مهارتی جهت معلمان به نحوی برنامهریزی و اقدام نماید که آموزش مهارت برنامهنویسی/کد نویسی برای دانش آموزان از سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ آغاز شود.
تبصره 2) وزارت آموزشوپرورش مکلف اقدامات لازم را جهت تصویب سند سواد دیجیتال یا هرگونه مصوبه لازم برای اجرایی شدن ماده فوق را از مراجع ذیربط بهویژه شورای عالی آموزشوپرورش به عمل آورد.
تبصره 3) اسناد و مدارک تحصیلی الکترونیکی ارائهشده توسط وزارت آموزشوپرورش که با رعایت مقررات مربوط صادرشده برای تمامی دستگاههای اجرایی معتبر است. بدین منظور وزارت آموزشوپرورش موظف است تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به حذف ارائه کلیه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی اقدام نموده و سایر دستگاهها نیز موظفاند فرآیندهای داخلی خود را مطابق با این مصوبه اصلاح نمایند. در این راستا وزارت آموزشوپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظفاند نسب به جایگزینی «گواهی الکترونیکی پایان تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و «گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان» بهجای اسناد کاغذی در فرایند ثبتنام مهرماه ۱۴۰۰ دانشگاهها و مؤسسات آموزشی عالی اقدام نمایند.
ماده 7
وزارت علوم تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت آموزشوپرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازوکار سنجش میزان سواد دیجیتال آحاد مردم ازجمله گروههای آسیبپذیر را ظرف یک ماه تعیین و به همراه دستورالعمل نحوه ارتقای آن جهت تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه کند.
ماده 8
شهرداری کلانشهرها موظف هستند ظرف دو ماه خدمت الکترونیکی درخواست مجوز ساخت/ نوسازی ساختمانها را طراحی، پیادهسازی کرده و از طریق درگاههای الکترونیکی خود در دسترس کاربران قرار دهند.
ماده 9
بهمنظور ایجاد یکپارچگی در نظام اطلاعرسانی و خدمات مقابله با همهگیری بیماری کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف یک ماه کلیه اطلاعات مرتبط شامل وضعیت شهرها از حیث شیوع بیماری، اطلاعیههای صادره از طرف مراجع ذیصلاح، ثبتنام و اطلاعرسانی واکسن، آموزشهای بهداشتی را ضمن ارائه در وبگاههای تخصصی در درگاه ملی دولت هوشمند و سامانه دولت همراه در دسترس مردم قرار دهد.
ماده 10
کلیه دستگاههای اجرایی و شهرداری کلانشهرها موظفاند:
1) در طراحی، پیادهسازی و استقرار (شامل آموزش، آگاهسازی، بهکارگیری و مشارکتپذیری) خدمات الکترونیکی خود، برای گروههای آسیبپذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کمدرآمد، کمسواد، سالمندان و مهاجران قابلیتهای موردنیاز و تمهید کانالهای متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع آسیبپذیری را فراهم نمایند.
2) در اجرای بند «ث» ماده 67 قانون برنامه ششم و آییننامه اجرایی آن برای ارائه خدمت یکپارچه توسط دستگاهها، دادهها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز ارائه هر خدمت، توسط دستگاه خدمت دهنده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات دریافت و ارائه شود. در صورت فقدان وبسرویسهای الکترونیکی درخواست به کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی ارائه شود.
3) بیانیه صیانت از دادهها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود را منتشر و در دریافت دادهها و اطلاعات کاربران لحاظ نموده و بهطور دقیق بر اجرای آن نظارت کنند.
4) خدمات الکترونیکی از طریق درگاههای یکپارچه دولت و همچنین (مرورگرهای تحت وب/ موبایل، برنامه کاربردی موبایل یا پیامک و ...) با قالبهای ساده و قابلفهم برای گروههای مختلف ازجمله گروههای آسیبپذیر ارائه شود. آن دسته از خدماتی که نیازمند احراز هویت اشخاص است بهصورت غیرحضوری با استفاده از سرویسهای برخط احراز هویت یا کارت هوشمند ملی متناسب با سطح اعتماد (LOA) موردقبول دستگاه خدمت دهنده و بدون اخذ مستندات کاغذی احراز هویت شوند.
5) راهنمای کامل مراحل و فرایند ارائه خدمات (از آغاز تا پایان) با شفافیت و بهسادگی و ترجیحاً با استفاده از محتوای چندرسانهای در درگاه ارائه خدمات دستگاه درج و قبل از آغاز هر فرآیند و لزوم عضویت در درگاه در دسترس همگان باشد.
6) اطلاعرسانی بازه زمانی ارائه خدمات الکترونیکی (ساعت اداری یا 24 ساعت در هفت روز هفته) و میزان دسترسپذیری خدمت بهطور شفاف در درگاه ارائه خدمت اعلام شود. در صورت قطعیهای پیشبینیشده و رخدادهای غیرقابلپیشبینی اختلال در ارائه خدمات، اطلاعرسانی شفاف در درگاه دستگاه اجرایی الزامی است.
7) دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سؤالات در درگاه ارائه خدمت پیادهسازی شود. در این بخش لازم است قبل از دریافت نظرات کاربران، مدتزمان پاسخگویی به نظرات اعلام؛ و با رعایت الزامات حریم خصوصی این نظرات نمایش داده شود.
8) انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR از طریق ایجاد سرویس (API) ارسال بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات توسط دستگاههای ارائهدهنده خدمت انجام شود.
9) دستگاههای اجرایی موظف هستند میزان استفاده از خدمات خود از طریق درگاههای مختلف ارائه خدمت را به تفکیک انواع کاربران شامل گروههای آسیبپذیر پایش و گزارش مرتبط را ضمن ارسال به دبیرخانه شورا بهصورت ماهانه در وبگاه خود منتشر کنند.
10) بر اساس گزارش میزان استفاده خدمات لازم است بهصورت مستمر آسیبشناسی دلایل عدم بهکارگیری خدمات الکترونیکی توسط تمام گروههای کاربری انجامشده و با اصلاح شیوه ارائه خدمات، ارتقای دسترسپذیری و بهینهسازی کانالهای دسترسی، بهکارگیری خدمات الکترونیکی رشد مستمر داشته باشد. رتبهبندی خدمات بر اساس نظرات کاربران در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی به نشانی IRAN.GOV.IR بهطور مستمر و پویا منتشر و در دسترس باشد.
11) دادهها و اطلاعات غیر طبقهبندی ناشی از وظایف محوله را با رعایت ضوابط مجموعه دادههای باز و کاربردی در درگاه DATA.GOV.IR در دسترس عموم قرار دهند. ضوابط مربوط به این سامانه توسط کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی تعیینشده و در دورههای زمانی معین بروز رسانی شود.
12) پیش از طراحی و پیادهسازی یا در اصلاح فرآیندهای الکترونیکی خدمات یا پیادهسازی مجدد؛ نظرات کاربران در خصوص نحوه الکترونیکی شدن خدمت را بهصورت الکترونیکی دریافت و در طراحی خدمت لحاظ کرده و نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور را در درگاه ارائه خدمت منتشر و به اطلاع کاربران رسانده شود.
ماده 11
وزارت کشور مکلف است در اجرای مصوبه جلسه 16 شورای اجرایی و بهمنظور نهایی سازی نقشه راه اجرایی شهر هوشمند تسریع نماید.
ردیف | وظایف نهاد متولی | نهاد متولی | مهلت اجرا برای نهاد متولی | نهاد همکار |
1 | استقرار خدمت درخواست صدور شناسنامه در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان ثبت احوال کشور | - | - |
2 | استقرار خدمت درخواست گواهی وفات در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان ثبت احوال کشور | - | - |
3 | استقرار خدمت درخواست گواهی وضعیت ازدواج در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان ثبت احوال کشور | - | - |
4 | استقرار خدمت درخواست صدور کارت هوشمند ملی در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان ثبت احوال کشور | - | - |
5 | استقرار خدمت ثبت تغییر نشانی محل اقامت در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | وزارت راه و شهرسازی | - | - |
6 | استقرار خدمت ثبت تغییر نشانی محل اقامت در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان ثبت احوال کشور | - | - |
7 | استقرار خدمت درخواست برای خریدوفروش املاک در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | وزارت راه و شهرسازی | - | - |
8 | استقرار خدمت درخواست مجوز ساختوساز در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | شهرداریها /دهیاریها | - | - |
9 | استقرار خدمت درخواست مجوز کسبوکار (پروانه کسب) در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | اتاق اصناف | - | - |
10 | استقرار خدمت درخواست مجوز کسبوکار (پروانه کسب) در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | شهرداریها | - | - |
11 | استقرار خدمت پرداخت قبوض خدماتی (آب، گاز، برق) و عوارض شهری در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | شرکتآبفا | - | - |
12 | استقرار خدمت پرداخت قبوض خدماتی (آب، گاز، برق) و عوارض شهری در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | شرکت توانیر | - | - |
13 | استقرار خدمت پرداخت قبوض خدماتی (آب، گاز، برق) و عوارض شهری در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | شرکت گاز | - | - |
14 | استقرار خدمت پرداخت قبوض خدماتی (آب، گاز، برق) و عوارض شهری در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | شهرداریها | - | - |
15 | استقرار خدمت درخواست مجوزهای زیستمحیطی در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان حفاظت محیطزیست | - | -- |
16 | استقرار خدمت ثبتنام آزمون استخدام دولتی بهصورت آنلاین در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان سنجش آموزش کشور | - | - |
17 | استقرار خدمت درخواست ویزا در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | وزارت امور خارجه | - | - |
18 | استقرار خدمت درخواست مجوز رانندگی در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
19 | استقرار خدمت درخواست برای حفاظت اجتماعی در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
20 | استقرار خدمت درخواست شمارهگذاری و تعویض پلاک وسایلنقلیه در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
21 | استقرار خدمت ثبت شکایات از طریق پلیس در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
22 | استقرار خدمت پرداخت جریمههای رانندگی در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
23 | استقرار خدمت ثبت و شروع فعالیت اشخاص حقوقی در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان ثبت اسناد و املاک کشور | - | - |
24 | استقرار خدمت ثبت و شروع فعالیت اشخاص حقوقی در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی | - | - |
25 | استقرار خدمت پرداخت مالیات بر درآمد، ارث، نقلوانتقال در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان امور مالیاتی کشور | - | - |
26 | استقرار خدمت پرداخت مالیات بر ارزشافزوده در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران | سازمان امور مالیاتی کشور | - | - |
27 | پیاده سازی خدمات در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند و اطلاع رسانی راهنمایی کاربری آن | سازمان فناوری اطلاعات ایران | - | دستگاههای اجرایی متولی ماده 1 جلسه بیست و یکم |
28 | در اختیار گذاشتن API دسترسی به خدمات دولت، شناسنامهها و ارزیابی رضایت از کاربری خدمات به درگاه ملی خدمات دولت | سازمان اداری و استخدامی کشور | 15 روز از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
29 | فراهم کردن امکان شخصیسازی خدمات الکترونیکی دولت | سازمان فناوری اطلاعات ایران | یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
30 | در دسترس قرار دادن ارائه الکترونیکی درخواست برای گواهی ولادت، صدور شناسنامه و ثبت واقعه فوت | سازمان ثبت احوال کشور | - | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
31 | اجرای ارائه درخواست کارت هوشمند ملی و المثنی و بازنشانی رمز کارت هوشمند ملی به صورت الکترونیکی | سازمان ثبت احوال کشور | - | - |
32 | ایجاد خدمات الکترونیکی درخواست صدور یا تعویض گواهینامه رانندگی، گذرنامه، نقلوانتقال خودرو و ثبت اعلان حادثه در وبگاه خود و درگاه ملی خدمات دولت هوشمند | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
33 | تدوین و ابلاغ سند سواد دیجیتال | وزارت آموزش و پرورش | - | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات |
34 | آغاز آموزش مهارت برنامهنویسی/کدنویسی برای دانش آموزان از سال تحصیلی 1400-1401 | وزارت آموزش و پرورش | شروع سال تحصیلی 1401-1400 | - |
35 | اقدامات لازم جهت تصویب سند سواد دیجیتال از مراجع ذیربط بهویژه شورای عالی آموزشوپرورش | وزارت آموزش و پرورش | - | - |
36 | اقدام به حذف ارائه کلیه اسناد و مدارک تحصیلی کاغذی | وزارت آموزش و پرورش | پایان 1400 | - |
37 | اصلاح فرآیندهای داخلی خود مطابق با این مصوبه (تبصره 3 ماده6 مصوبه یک جلسه بیست و یک شورا ) | سایر دستگاهها | - | - |
38 | اقدام به جایگزینی «گواهی الکترونیکی پایان تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و «گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان» بهجای اسناد کاغذی در فرایند ثبتنام مهرماه ۱۴۰۰ دانشگاهها و مؤسسات آموزشی عالی | وزارت آموزش و پرورش | پیش از مهرماه 1400 | - |
39 | اقدام به جایگزینی «گواهی الکترونیکی پایان تحصیلات دوره دوم آموزش متوسطه» و «گواهی الکترونیکی ریزنمرات دانش آموزان» بهجای اسناد کاغذی در فرایند ثبتنام مهرماه ۱۴۰۰ دانشگاهها و مؤسسات آموزشی عالی | وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | پیش از مهرماه 1400 | - |
40 | تعیین سازوکار سنجش میزان سواد دیجیتال آحاد مردم ازجمله گروههای آسیبپذیر | وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | 1- وزارت آموزشوپرورش 2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات |
41 | طراحی و پیاده سازی خدمت الکترونیکی درخواست مجوز ساخت/ نوسازی ساختمانها و در دسترس قراردادن از طریق درگاههای الکترونیکی خود | شهرداری کلانشهرها | دو ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
42 | در دسترس مردم قراردادن نظام اطلاعرسانی و خدمات مقابله با همهگیری بیماری کرونا در وبگاههای تخصصی ، درگاه ملی دولت هوشمند و سامانه دولت همراه | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | - |
43 | طراحی، پیادهسازی و استقرار خدمات الکترونیکی خود، برای گروههای آسیبپذیر و فراهم کردن تمهید کانالهای متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع آسیبپذیری | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
44 | دریافت و ارائه خدمت یکپارچه توسط دستگاهها، دادهها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز ارائه هر خدمت، توسط دستگاه خدمت دهنده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
45 | انتشار بیانیه صیانت از دادهها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود و نظارت بر آن | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
46 | ارائه خدمات الکترونیکی از طریق درگاههای یکپارچه دولت با قالبهای ساده و قابلفهم برای گروههای مختلف ازجمله گروههای آسیبپذیر و احراز هویت به صورت غیرحضوری | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
47 | در دسترس همگان بودن راهنمای کامل مراحل و فرایند ارائه خدمات خود (از آغاز تا پایان) | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
48 | اعلام میزان دسترسپذیری و قطع شدن خدمت خود بهطور شفاف در درگاه | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
49 | پیاده سازی دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سؤالات در درگاه ارائه خدمت | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
50 | انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
51 | انتشار میزان استفاده از خدمات خود از طریق درگاههای مختلف ارائه خدمت در وبگاه خود | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
52 | اصلاح شیوه ارائه خدمات، ارتقای دسترسپذیری و بهینهسازی کانالهای دسترسی در بهکارگیری خدمات الکترونیکی و رشد مستمر بر اساس گزارش ها | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
53 | در دسترس عموم قراردادن دادهها و اطلاعات غیر طبقهبندی ناشی از وظایف محوله | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
54 | انتشار نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور در درگاه ارائه خدمت | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
55 | طراحی، پیادهسازی و استقرار خدمات الکترونیکی خود، برای گروههای آسیبپذیر و فراهم کردن تمهید کانالهای متنوع دسترسی به خدمات برحسب نوع آسیبپذیری | شهرداری کلانشهرها | - | - |
56 | دریافت و ارائه خدمت یکپارچه توسط دستگاهها، دادهها و اطلاعات بین دستگاهی موردنیاز ارائه هر خدمت، توسط دستگاه خدمت دهنده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات | شهرداری کلانشهرها | - | - |
57 | انتشار بیانیه صیانت از دادهها و حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود و نظارت بر آن | شهرداری کلانشهرها | - | - |
58 | ارائه خدمات الکترونیکی از طریق درگاههای یکپارچه دولت با قالبهای ساده و قابلفهم برای گروههای مختلف ازجمله گروههای آسیبپذیر و احراز هویت به صورت غیر حضوری | شهرداری کلانشهرها | - | - |
59 | در دسترس همگان بودن راهنمای کامل مراحل و فرایند ارائه خدمات (از آغاز تا پایان) | شهرداری کلانشهرها | - | - |
60 | اعلام میزان دسترسپذیری خدمت بهطور شفاف در درگاه خود | شهرداری کلانشهرها | - | - |
61 | پیاده سازی دریافت بازخورد کاربران برای هر خدمت و پاسخ به سؤالات در درگاه ارائه خدمت خود | شهرداری کلانشهرها | - | - |
62 | انتشار بازخورد کاربران و پاسخ به سؤالات برای هر خدمت در پرتال ملی خدمات دولت الکترونیکی | شهرداری کلانشهرها | - | - |
63 | انتشار میزان استفاده از خدمات خود از طریق درگاههای مختلف ارائه خدمت در وبگاه خود | شهرداری کلانشهرها | - | - |
64 | اصلاح شیوه ارائه خدمات، ارتقای دسترسپذیری و بهینهسازی کانالهای دسترسی در بهکارگیری خدمات الکترونیکی و رشد مستمر بر اساس گزارش ها | شهرداری کلانشهرها | - | - |
65 | در دسترس عموم قراردادن دادهها و اطلاعات غیر طبقهبندی ناشی از وظایف محوله | شهرداری کلانشهرها | - | - |
66 | انتشار نحوه اعمال نظرات کاربران در طراحی خدمات مذکور در درگاه ارائه خدمت | شهرداری کلانشهرها | - | - |
67 | تسریع در نهایی سازی نقشه راه اجرایی شهر هوشمند | وزارت کشور | - | - |