مقدمه
پانزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در مورخ 1399/05/07 تشکیل و در راستای سیاستهای کلی نظام و قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بهمنظور کاهش مراجعات حضوری مردم، تسهیل فرآیندهای دریافت الکترونیکی و غیرحضوری خدمات و استقرار کامل دولت الکترونیکی در دستگاههای اجرایی مواد زیر را تصویب نمود.
ماده 1
مقرر شد بانک مرکزی در تمامی خدمات بانکی، بهرهگیری از اسناد الکترونیکی معتبر، استعلامات هویتی، مکان اقامت قانونی و سایر خدمات الکترونیکی ایجادشده در مرکز ملی تبادل اطلاعات را طی بخشنامهای به کلیه بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری ابلاغ نماید تا حذف مراجعات غیرضروری و ارائه خدمات الکترونیکی غیرحضوری با پذیرش این استعلامات الکترونیکی و عدم اخذ مستندات کاغذی اجرایی شود.
ماده 2
با رویکرد حذف مراجعات تکراری و تحقق هدف یکپارچهسازی قرائت کنتورهای آب، برق و گاز و یکسانسازی نشانی مکان محور واحدهای ساختمانی مقرر شد:
1) پایلوت اجرایی طرح در استان قم با محوریت وزارت نیرو و همکاری شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پست و در استان اردبیل با محوریت وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) و همکاری وزارت نیرو و شرکت ملی پست انجام و پوشش سراسری طرح حداکثر تا پایان سال در کلیه استانهای کشور انجام گیرد.
2) شرکت ملی پست ضمن مشارکت با وزارت نیرو و وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) در اجرای یکپارچهسازی قرائت کنتورها، کد پستی و شرح نشانی هر یک از مشترکین را تصحیح و نسبت به مکان محور نمودن کدهای پستی (GNAF) هر انشعاب اقدام نماید.
3) وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت ارتباطات مکلفاند قبوض الکترونیکی خدمات آب، برق، گاز، خطوط ارتباطی را به کارپوشه ملی ایرانیان ارسال نماید. ارسال از طریق کارپوشه مانع ارائه از سایر روشهای موجود مشروط به عدم ایجاد هزینه برای دولت و مشترکین، نخواهد بود.
تبصره) وزارت نیرو و وزارت نفت سازوکار تشویقی برای خود اظهاری اطلاعات کنتورهای آب و برق و گاز را برای مشترکین با رعایت قوانین و مقررات مربوط ایجاد نمایند.
ماده 3
ضوابط فنی و اصول حاکم بر نسخهنویسی الکترونیکی و نسخهپیچی الکترونیکی به شرح ذیل به تصویب رسید.
1) ارائه خدمات الکترونیکی استحقاق سنجی پوشش بیمهای مطابق با بند چ ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه از پایگاه اطلاعات یکپارچه بیمهشدگان درمان کشور بهصورت برخط 7*24 در سراسر کشور با احراز هویت شماره ملی یا کارت هوشمند ملی انجام پذیرد. سازوکار اجرایی ارائه خدمات مذکور توسط متولی پایگاه تدوین شود.
2) کلیه دادههای پایه حوزه سلامت و بهروزرسانی تغییرات آن توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نهادهای بیمهگر بهصورت برخط در اختیار مراکز ارائهدهنده خدمات سلامت و شرکتهای ارائهدهنده خدمات نرمافزاری و سامانههای مربوطه قرار گیرد.
3) هر تراکنش نسخهنویسی الکترونیکی، نسخهپیچی الکترونیکی و رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی در کمترین زمان عملیاتی در پرونده الکترونیکی سلامت درج شود.
4) امکان دسترسی پزشکان و مراکز سلامت به اطلاعات پرونده با رعایت حریم خصوصی فراهم شود.
5) نسخه الکترونیکی (و نسخهپیچی) در کلیه مراکز خدمات سلامت با مشارکت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان تأمین اجتماعی و سایر بیمهگرهای پایه و سازمان نظام پزشکی و مشارکت کلیه ارائهدهندگان خدمات نرمافزاری بخش خصوصی حوزه سلامت حداکثر تا 9/9/1399 به بهرهبرداری برسد.
6) کلیه سامانههای بهکارگیری شده برای ارائه خدمات سلامت در مراکز سلامت و ارائهدهندگان خدمات الکترونیکی سلامت و خدمات جانبی و خدمات مراقبتی و خود مراقبتی باید بر اساس قواعد و استانداردهای مصوب کارگروه خدمات الکترونیکی سلامت ( موضوع مصوبه جلسه دوازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات) منطبق شده و به تائید آزمایشگاههای معتبر برسند.
7) آزمایشگاههای معتبر، مورد تائید کارگروه که فهرست آن توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انتشار عمومی مییابد موظفاند ارزیابی و تائید سامانههای حوزه سلامت را بر اساس مصوبات کارگروه انجام داده و گواهی انطباق صادر نمایند.
تبصره) کارگروه خدمات الکترونیکی سلامت ( موضوع مصوبه جلسه دوازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات) موظف است برنامه اجرایی این مصوبه را تا آخر مهرماه 1399 تعیین و اعلام نماید
ماده 4
سازمان تأمین اجتماعی موظف است بهمنظور ارائه خدمات الکترونیکی غیرحضوری به بیمهشدگان و کارفرمایان مشمول قانون تأمین اجتماعی ضمن ارائه الکترونیکی خدمات ذیل، فرآیندها را بهگونهای اصلاح نماید که نیازی به مراجعه مردم و ذینفعان به شعب و کارگزاریهای تأمین اجتماعی نباشد. پذیرش اسناد الکترونیکی ذیل برای کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه الزامی است.
1) ارائه سابقه بیمه الکترونیکی (با امضاء الکترونیکی) به بیمهشدگان و کارفرمایان حداکثر تا هفته اول مهرماه 1399.
2) ارائه مفاصا حساب قراردادها به کارفرمایان و دستگاههای اجرایی بهصورت سند الکترونیکی معتبر حداکثر تا آخر آبان ماه 1399
3) ایجاد فرایند الکترونیکی برقراری بیمه بیکاری برای متقاضیان بهصورت غیرحضوری تا پایان آبان ماه 1399
ماده 5
بهمنظور جلوگیری از جعل مدارک و حذف استعلامات کاغذی در خصوص گواهی اشتغال به تحصیل و اصالت مدارک تحصیلی آموزش عالی و همطراز، معماری پایگاه مدارک تحصیلی (پیوست یک) به تائید رسید و مقرر شد:
1) وزارت علوم تحقیقات و فناوری بهعنوان تجمیع کننده پایگاه های مدارک تحصیلی کلیه مؤسسات آموزش عالی کشور و مدارک همطراز موظف است:
1-1) سرویسهای الکترونیکی اصالت سنجی از پایگاه مدارک تحصیلی ظرف یک ماه در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیادهسازی شود.
1-2) درگاه واحد درخواست و ارائه گواهی مدرک تحصیلی برای ارائه خدمات به فارغالتحصیلان را حداکثر تا هفته اول مهرماه 1399 ایجاد و مستقر نماید؛ بهنحویکه اشخاص حقیقی با دریافت کد شناسه اصالت سنجی مدرک تحصیلی از درگاه مذکور و ارائه به اشخاص حقوقی (دولتی یا غیردولتی)، امکان استعلام اصالتسنجی مدارک تحصیلی فراهم شود.
تبصره) از تاریخ بهره برداری در مرکز ملی تبادل اطلاعات و انجام استعلامات الکترونیکی این بند، دریافت کپی مدارک تحصیلی و انجام غیر الکترونیکی و فیزیکی صحت سنجی مدارک تحصیلی ممنوع است.
2) وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر ارائهدهندگان مدارک تحصیلی موظفاند برای ایجاد و بهرهبرداری از پایگاه مدارک تحصیلی همکاری لازم را انجام داده و از طریق درگاه واحد درخواست گواهی مدرک تحصیلی به فارغالتحصیلان خود ارائه خدمت نمایند.
3) سازمان سنجش آموزش کشور موظف است:
3-1) با استفاده از سرویس های مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ارائه خدمات برگزاری آزمون های مختلف، نسبت به احراز هویت، تائید مدرک تحصیلی و مدارک تحصیلات تکمیلی و وضعیت نظاموظیفه از پایگاههای ذیربط اقدام نماید.
3-2) نتایج آزمون های برگزارشده و اقلام اطلاعات پذیرفتهشدگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را بهصورت الکترونیکی از طریق پایگاه مدارک تحصیلی ارائه نماید. اقلام اطلاعاتی پذیرفتهشدگان مطابق با مدل معماری پایگاه مدارک تحصیلی (پیوست یک) توسط مراجع ذیربط به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تحت پوشش خود برای ثبتنام دانشجویان جدیدالورود ارسال می شود.
ماده 6
بهمنظور پیشگیری از جعل و حذف مراجعات غیرضرور در تأییدیه ارزش تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل دانش آموزان مقرر شد:
1) کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و دستگاههای اجرایی موظفاند در خصوص صحت سنجی مدرک تحصیلی دیپلم اشخاص بر اساس مدل معماری(پیوست دو) در مرکز ملی تبادل اطلاعات نسبت به استعلام اصالتسنجی مدرک دیپلم اقدام نمایند و انجام هرگونه استعلام غیر الکترونیکی و کاغذی ممنوع است.
2) وزارت آموزشوپرورش موظف است نسبت به ایجاد و برقراری سرویس استعلامی سوابق تحصیلی دانش آموزان ظرف مدت حداکثر یک ماه اقدام نماید. کلیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و دستگاههای اجرایی در صورت نیاز، سوابق تحصیلی دانش آموزان (همانند ریزنمرات) را بر اساس سرویس فوق دریافت نمایند. انجام هرگونه استعلام غیر الکترونیکی و کاغذی از زمان ایجاد این سرویس یا الزام دانشجویان به ارائه تأییدیه تحصیلی یا رسید آن ممنوع است.
ماده 7
الف) بهمنظور تسریع در اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان مقر شد:
1) در اجرای ماده (3) این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است حداکثر تا 1399/9/9 سامانه مؤدیان را راهاندازی و امکان ثبتنام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم نماید.
2) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تمهیدات و زیرساختهای لازم را برای انتقال و ارسال داده ها و اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی صادرشده در زمان رویداد مالی و اقتصادی کلیه بنگاههای اقتصادی و واحدهای کسبی دارای پایانههای فروشگاهی موضوعبند ب ماده (1) این قانون را تا 1399/9/9 فراهم نماید.
3) بانک مرکزی تمهیدات و زیرساختهای لازم برای اخذ علیالحساب مالیات بر ارزشافزوده را در هنگام پرداخت الکترونیکی کلیه بنگاه های اقتصادی و واحدهای کسبی، (بر اساس فهرست موارد اعلامی و موردنظر سازمان امور مالیاتی که بهصورت دورهای یا مستمر به بانک مرکزی اعلام شود) تا 1399/9/9 فراهم نماید.
4) بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی در گام اول درگاههای پرداخت و پایانههای فروشگاهی را با دادههای هویت دارندگان و اطلاعات نوع کاربری و صنف با اطلاعات پرونده مالیاتی مطابقت داده و در گام دوم برای آن دسته از ابزارهای پرداخت که تطبیق و تناظر با اطلاعات پرونده مالیاتی وجود ندارد در کارگروهی با مشارکت بانک مرکزی، سازمان مالیاتی، سازمان فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن، تجارت (حوزه اصناف) دستورالعمل شناسایی و چگونگی رفع آن ظرف یک ماه تدوین و به تصویب برسد.
ب) سازمان امور مالیاتی موظف است نسبت به سادهسازی کار برگهای اظهارنامههای مالیاتی با استفاده از سرویسهای برخط ایجادشده در مرکز ملی تبادل اطلاعات برای تولید و تکمیل اظهارنامه برآوردی و همچنین اظهارنامه الکترونیکی تسلیمی مؤدیان اقدام نماید.
ردیف | وظایف نهاد متولی | نهاد متولی | مهلت اجرا برای نهاد متولی | نهاد همکار |
1 | ابلاغ تمامی خدمات بانکی، بهرهگیری از اسناد الکترونیکی معتبر، استعلامات هویتی، مکان اقامت قانونی و سایر خدمات الکترونیکی ایجادشده در مرکز ملی تبادل اطلاعات | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | - | کلیه بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری |
2 | اجرای طرح در استان قم با رویکرد حذف مراجعات تکراری و تحقق هدف یکپارچهسازی قرائت کنتورهای آب، برق و گاز و یکسانسازی نشانی مکان محور واحدهای ساختمانی | وزارت نیرو | - | 1- شرکت ملی گاز ایران 2- شرکت ملی پست |
3 | اجرای طرح در استان اردبیل با رویکرد حذف مراجعات تکراری و تحقق هدف یکپارچهسازی قرائت کنتورهای آب، برق و گاز و یکسانسازی نشانی مکان محور واحدهای ساختمانی | وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) | - | 1- وزارت نیرو 2- شرکت ملی پست |
4 | تصحیح کد پستی و شرح نشانی هر یک از مشترکین و مکان محور نمودن کدهای پستی ( GNAF ) هر انشعاب | شرکت پست جمهوری اسلامی ایران | - | - |
5 | اضافه کردن و ارسال قبوض الکترونیکی خدمات آب، برق، گاز، خطوط ارتباطی به کارپوشه ملی ایرانیان | وزارت نیرو | - | - |
6 | اضافه کردن و ارسال قبوض الکترونیکی خدمات آب، برق، گاز، خطوط ارتباطی به کارپوشه ملی ایرانیان | وزارت نفت | - | - |
7 | اضافه کردن و ارسال قبوض الکترونیکی خدمات آب، برق، گاز، خطوط ارتباطی به کارپوشه ملی ایرانیان | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | - | - |
8 | ایجاد سازوکار تشویقی برای خود اظهاری اطلاعات کنتورهای آب و برق و گاز برای مشترکین | وزارت نیرو | - | - |
9 | ایجاد سازوکار تشویقی برای خود اظهاری اطلاعات کنتورهای آب و برق و گاز برای مشترکین | وزارت نفت | - | - |
10 | قرار دادن به روز رسانی کلیه دادههای پایه حوزه سلامت و تغییرات آن بهصورت برخط در اختیار مراکز ارائهدهنده خدمات سلامت و شرکتهای ارائهدهنده خدمات نرمافزاری و سامانههای مربوطه | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | - | - |
11 | قرار دادن به روز رسانی کلیه دادههای پایه حوزه سلامت و تغییرات آن بهصورت برخط در اختیار مراکز ارائهدهنده خدمات سلامت و شرکتهای ارائهدهنده خدمات نرمافزاری و سامانههای مربوطه | نهادهای بیمهگر | - | - |
12 | بهره برداری کامل نسخه الکترونیکی تا 1399/09/09 | کلیه مراکز خدمات سلامت | تا 1399/09/09 | 1- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 2- سازمان بیمه سلامت ایران 3- سازمان تأمین اجتماعی 4- بیمهگرهای پایه 5- سازمان نظام پزشکی 6- کلیه ارائهدهندگان خدمات نرمافزاری بخش خصوصی حوزه سلامت |
13 | انطباق بر اساس قواعد و استانداردهای مصوب کارگروه خدمات الکترونیکی سلامت (موضوع مصوبه جلسه دوازدهم شورای اجرایی فنّاوری اطلاعات) و تأیید توسط آزمایشگاههای معتبر | کلیه سامانههای بهکارگیری شده برای ارائه خدمات سلامت در مراکز سلامت | - | - |
14 | انطباق بر اساس قواعد و استانداردهای مصوب کارگروه خدمات الکترونیکی سلامت (موضوع مصوبه جلسه دوازدهم شورای اجرایی فنّاوری اطلاعات) و تأیید توسط آزمایشگاههای معتبر | ارائهدهندگان خدمات الکترونیکی سلامت | - | - |
15 | انطباق بر اساس قواعد و استانداردهای مصوب کارگروه خدمات الکترونیکی سلامت (موضوع مصوبه جلسه دوازدهم شورای اجرایی فنّاوری اطلاعات) و تأیید توسط آزمایشگاههای معتبر | خدمات جانبی و خدمات مراقبتی و خود مراقبتی | - | - |
16 | ارزیابی و تأیید سامانههای حوزه سلامت بر اساس مصوبات کارگروه خدمات الکترونیکی سلامت و صدور گواهی انطباق | آزمایشگاههای معتبر | - | - |
17 | تدوین و اعلام برنامه اجرایی این مصوبه | کارگروه خدمات الکترونیکی سلامت | تا آخر مهرماه 1399 | - |
18 | ارائه خدمات الکترونیکی غیرحضوری به بیمهشدگان و کارفرمایان مشمول قانون تأمین اجتماعی ضمن ارائه الکترونیکی خدمات ذیل، اصلاح فرآیندها بهگونهای که نیازی به مراجعه مردم و ذینفعان به شعب و کارگزاریهای تأمین اجتماعی نباشد. | سازمان تأمین اجتماعی | - | - |
19 | 1- ارائه سابقه بیمه الکترونیکی (با امضاء الکترونیکی) به بیمهشدگان و کارفرمایان | سازمان تأمین اجتماعی | تا هفته اول مهرماه 1399 | - |
20 | 2- ارائه مفاصا حساب قراردادها به کارفرمایان و دستگاههای اجرایی بهصورت سند الکترونیکی معتبر | سازمان تأمین اجتماعی | پایان آبان ماه 1399 | - |
21 | 3- ایجاد فرایند الکترونیکی برقراری بیمه بیکاری برای متقاضیان بهصورت غیرحضوری | سازمان تأمین اجتماعی | پایان آبان ماه 1399 | - |
22 | اجرای موارد ذیل بهعنوان تجمیعکننده پایگاه¬های مدارک تحصیلی کلیه مؤسسات آموزش عالی کشور و مدارک همطراز: ۱ـ۱ـ سرویسهای الکترونیکی اصالت¬سنجی از پایگاه مدارک تحصیلی ظرف یکماه در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیادهسازی شود. ۱ـ۲ـ درگاه واحد درخواست و ارائه گواهی مدرک تحصیلی برای ارائه خدمات به فارغالتحصیلان را حداکثر تا هفته اول مهرماه ۱۳۹۹ ایجاد و مستقر نماید؛ بهنحویکه اشخاص حقیقی با دریافت کد شناسه اصالت-سنجی مدرک تحصیلی از درگاه مذکور و ارائه به اشخاص حقوقی (دولتی یا غیردولتی)، امکان استعلام اصالتسنجی مدارک تحصیلی فراهم شود. | وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | تا هفته اول مهرماه 1399 | - |
23 | همکاری لازم برای ایجاد و بهرهبرداری از پایگاه مدارک تحصیلی همکاری لازم وارائه خدمت از طریق درگاه واحد درخواست گواهی مدرک تحصیلی به فارغالتحصیلان خود | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | - | - |
24 | همکاری لازم برای ایجاد و بهرهبرداری از پایگاه مدارک تحصیلی همکاری لازم وارائه خدمت از طریق درگاه واحد درخواست گواهی مدرک تحصیلی به فارغالتحصیلان خود | دانشگاه آزاد اسلامی | - | - |
25 | همکاری لازم برای ایجاد و بهرهبرداری از پایگاه مدارک تحصیلی همکاری لازم وارائه خدمت از طریق درگاه واحد درخواست گواهی مدرک تحصیلی به فارغالتحصیلان خود | سایر ارائهدهندگان مدارک تحصیلی | - | - |
26 | ارائه خدمات برگزاری آزمون های مختلف با استفاده از سرویسهای مرکز ملی تبادل اطلاعات و احراز هویت، تأیید مدرک تحصیلی و مدارک تحصیلات تکمیلی و وضعیّت نظاموظیفه از پایگاههای ذیربط. | سازمان سنجش آموزش کشور | - | - |
27 | ارائه نتایج آزمون های برگزارشده و اقلام اطلاعات پذیرفتهشدگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بهصورت الکترونیکی از طریق پایگاه مدارک تحصیلی | سازمان سنجش آموزش کشور | - | - |
28 | استعلام اصالتسنجی مدرک دیپلم در خصوص صحت سنجی مدرک تحصیلی دیپلم اشخاص بر اساس مدل معماری(پیوست دو) در مرکز ملی تبادل اطلاعات | کلیه دانشگاهها | - | - |
29 | استعلام اصالتسنجی مدرک دیپلم در خصوص صحت سنجی مدرک تحصیلی دیپلم اشخاص بر اساس مدل معماری(پیوست دو) در مرکز ملی تبادل اطلاعات | مؤسسات آموزش عالی | - | - |
30 | استعلام اصالتسنجی مدرک دیپلم در خصوص صحت سنجی مدرک تحصیلی دیپلم اشخاص بر اساس مدل معماری(پیوست دو) در مرکز ملی تبادل اطلاعات | پژوهشگاهها و پژوهشکدهها | - | - |
31 | استعلام اصالتسنجی مدرک دیپلم در خصوص صحت سنجی مدرک تحصیلی دیپلم اشخاص بر اساس مدل معماری(پیوست دو) در مرکز ملی تبادل اطلاعات | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
32 | دریافت سوابق تحصیلی دانش آموزان (همانند ریزنمرات) بر اساس سرویس فوق ماده6 بند2 | وزارت آموزش و پرورش | یک ماه پس از ابلاغ مصوبه | - |
33 | دریافت سوابق تحصیلی دانش آموزان (همانند ریزنمرات) بر اساس سرویس فوق ماده6 بند3 | کلیه دانشگاهها | - | - |
34 | دریافت سوابق تحصیلی دانش آموزان (همانند ریزنمرات) بر اساس سرویس فوق ماده6 بند4 | مؤسسات آموزش عالی | - | - |
35 | دریافت سوابق تحصیلی دانش آموزان (همانند ریزنمرات) بر اساس سرویس فوق ماده6 بند5 | پژوهشگاهها و پژوهشکدهها | - | - |
36 | دریافت سوابق تحصیلی دانش آموزان (همانند ریزنمرات) بر اساس سرویس فوق ماده6 بند6 | کلیه دستگاههای اجرایی | - | - |
37 | راهاندازی سامانه مؤدیان و فراهم آوردن امکان ثبتنام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مزبور حداکثر تا ۱۳۹۹/۹/۹ | سازمان امور مالیاتی کشور | تا ۱۳۹۹/۹/۹ | - |
38 | ایجاد تمهیدات و زیرساختهای لازم برای انتقال و ارسال داده ها و اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی صادرشده در زمان رویداد مالی و اقتصادی کلیه بنگاههای اقتصادی و واحدهای کسبی دارای پایانههای فروشگاهی موضوعبند ب ماده (۱) این قانون تا ۱۳۹۹/۹/۹ | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | تا ۱۳۹۹/۹/۹ | - |
39 | ایجاد تمهیدات و زیرساختهای لازم برای اخذ علیالحساب مالیات بر ارزشافزوده در هنگام پرداخت الکترونیکی کلیه بنگاه های اقتصادی و واحدهای کسبی، (بر اساس فهرست موارد اعلامی و موردنظر سازمان امور مالیاتی که بهصورت دورهای یا مستمر به بانک مرکزی اعلام شود) تا ۱۳۹۹/۹/۹ | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | تا ۱۳۹۹/۹/۹ | - |
40 | تطابق درگاههای پرداخت و پایانههای فروشگاهی با دادههای هویت دارندگان و اطلاعات نوع کاربری و صنف با اطلاعات پرونده مالیاتی | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | - | - |
41 | تدوین و تصویب دستورالعمل شناسایی و چگونگی رفع در کارگروهی ظرف یک ماه برای آن دسته از ابزارهای پرداخت که تطبیق و تناظر با اطلاعات پرونده مالیاتی وجود ندارد | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه | 1- سازمان مالیاتی 2- سازمان فنّاوری اطلاعات 3- وزارت صنعت، معدن، تجارت (حوزه اصناف) |
42 | سادهسازی کاربرگهای اظهارنامههای مالیاتی با استفاده از سرویسهای برخط ایجادشده در مرکز ملی تبادل اطلاعات برای تولید و تکمیل اظهارنامه برآوردی و همچنین اظهارنامه الکترونیکی تسلیمی مؤدیان | سازمان امور مالیاتی کشور | - | - |