مقدمه
شورای اجرایی فناوری اطلاعات در چهاردهمین جلسه مورخ 1399/03/26، در راستای سیاستهای کلی نظام و قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و در سال جهش تولید، بهمنظور بهرهگیری از خدمات دولت الکترونیکی در تسهیل فضای کسبوکار، تسهیل فرآیندهای ورود به بازار کسبوکارها و کاهش زمان دسترسی به مجوزها، کاهش مراجعات حضوری و افزایش سرعت ارائه خدمات دستگاههای اجرایی برای دسترسی مناسب مردم به این خدمات با فراهم آمدن زیرساختهای توسعه دولت الکترونیکی در خدمت اقتصاد هوشمند و جهش تولید، مواد زیر را تصویب نمود.
ماده 1
باهدف تسهیل فرایند اخذ مجوزهای صنفی مشمول قانون نظام صنفی و کاهش زمان اخذ مجوز به حداکثر یک هفته مقرر شد موارد ذیل حداکثر ظرف مدت یک ماه انجام گیرد؛
1) استعلام الکترونیکی تأییدیه اماکن از طریق پنجره واحد صدور مجوزها(G4B) برای کلیه مجوزهای صنفی صورت گیرد. پاسخ استعلامهای الکترونیکی برای اکثر رستههای شغلی بهطور متوسط ظرف 3 روز کاری و برای رستههای شغلی دارای دستورالعمل الزامات محیطی حداکثر در 15 روز توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به پنجره واحد ارائه شود و برابر مقررات در صورت عدم اعلام نظر الکترونیکی در مهلت مقرر بهمنزله تائید و ادامه فرآیند صدور مجوز خواهد بود.
2) استعلام الکترونیکی گواهی بهداشت فردی و محیط کار توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واحدهای صنفی مشمول اخذ گواهینامه بهداشت فردی و محیط کار (موضوع ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی و بهداشتی) از طریق پنجره واحد صدور مجوزها بهصورت برخط ارائه شود.
3) سرویس استعلام نشانی مکان محور برای مجوزهای کسبوکار توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به سامانه صدور مجوزها در مرکز ملی تبادل اطلاعات بهصورت برخط برقرار شود.
4) استعلام الکترونیکی گواهی پروانه تخصصی و فنی (موضوع ماده 13 قانون نظام صنفی) توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای ایجاد و دسترسی به این سرویس برای پنجره واحد مجوزها در مرکز ملی تبادل اطلاعات بهصورت برخط برقرار شود.
ماده 2
بهمنظور تسهیل فرایند ثبت و اخذ مجوز فعالیت اشخاص حقوقی با هماهنگی انجامشده در کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی و همکاری قوه قضائیه و سازمان ثبتاسناد و املاک کشور مقرر شد اقدامات ذیل ظرف سه ماه انجام گیرد:
1) در راستای ارائه خدمات باکیفیت به متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی توسط سازمان ثبتاسناد و املاک کشور، توسعه ارائه خدمات ثبت شرکت در دفاتر اسناد رسمی در سطح کشور و نیز امکان ثبت درخواست و ارسال مدارک و مستندات توسط متقاضیان بهصورت الکترونیکی و غیرحضوری فراهم شود.
2) سازمان ثبتاسناد و املاک کشور با ارتقا و بهبود سامانههای ثبت شرکتها، پذیرش اسناد الکترونیکی معتبر در ارائه مدارک توسط اشخاص متقاضی ثبت اشخاص حقوقی یا استعلامات ارائهشده توسط دستگاههای اجرایی در سامانه ثبت شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرتجاری را فراهم نماید.
3) وزارت ارشاد با همکاری سازمان ثبتاسناد و املاک روش و نحوه تبادل اطلاعات برای ثبت مؤسسات فرهنگی را برای تصویب ظرف مدت 15 روز تقویمی به کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی ارائه نمایند و کارگروه موظف است در اولین جلسه نسبت به اتخاذ تصمیم در این خصوص بهمنظور حذف تبادل کاغذی و انجام غیر الکترونیکی اقدام نماید.
تبصره) کلیه مراجع احراز صلاحیت فنی مربوط به فرآیند ثبت اشخاص حقوقی به تشخیص هیئت مقررات زدایی مکلفاند استعلامات مربوطه را الکترونیکی و مطابق این بند عمل نمایند.
ماده 3
بهمنظور شفافسازی و تسهیل فرآیند اخذ مجوزهای تأسیس، تولید و بهرهبرداری مقرر شد اقدامات ذیل انجام گیرد:
1) با همکاری وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی( هیئت مقررات زدایی و تسهیل فضای کسبوکار) مجوزهای مربوط به تأسیس، تولید و بهرهبرداری حداکثر ظرف دو ماه در پنجره واحد صدور مجوزها بارگذاری شود.
2) اخذ برخط استعلامات هویتی و پایه موردنیاز برای اخذ مجوز بر اساس فهرست مصوبه جلسه 54 شورای عالی فضای مجازی ، ظرف حداکثر دو ماه بهصورت الکترونیکی انجام گیرد.
3) ارائه برخط کلیه استعلامات مربوط به حریمهای محل احداث از قبیل آب، برق، گاز، خطوط لوله نفت یا گاز، مخابرات و فیبر نوری، محیطزیست و میراث فرهنگی بهصورت یکپارچه و از درگاه پنجره واحد صدور مجوزها بهصورت الکترونیکی و با مهلت زمانی حداکثر دوماهه انجام گیرد.
4) کلیه اطلاعات مکان محور مربوط به تأمین منابع موردنیاز تولید و احداث برای مکانهای که مانعی برای مجوز تأسیس و سایر مجوزهای مربوطه بهطور همزمان ندارد ظرف مدت حداکثر دو ماه از طریق سامانه Data.gov.ir در دسترس عموم قرارگرفته و برای آن مکانهایی که به جهت محدودیت منابع نیازمند بررسی کارشناسی است ضمن اعلام ظرفیتها و محدودیتهای مجاز، خدمت استعلام بهطور شفاف، قطعی و با اعلام زمان دقیق بررسی به متقاضی و حداکثر با مهلت یکماهه انجام گیرد.
ماده 4
بهمنظور شفافسازی و تسهیل فضای کسبوکارها و کاهش مراجعات و جلوگیری از ارائه تکراری اطلاعات به سازمانهای بیمه تأمین اجتماعی و امور مالیاتی کشور مقرر شد:
1) پنجره واحد و پایگاه داده مشترک اخذ اطلاعات کارفرمایی توسط سازمان تأمین اجتماعی با همکاری سازمان امور مالیاتی ایجاد و حداکثر ظرف مدت یک ماه به بهرهبرداری برسد.
2) با بهرهبرداری از این پنجره واحد و پایگاه داده مشترک کلیه مؤدیان مالیاتی مشمول و همچنین دارندگان کد کارگاهی در سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه اطلاعات مربوط به فهرست بیمه کارکنان خود و اطلاعات مالیاتی عملکرد مربوط به این پایگاه را فقط در این پنجره واحد بارگذاری نمایند.
3) دریافت اقلام اطلاعاتی این پایگاه داده مشترک توسط هر یک از سازمانهای امور مالیاتی و تأمین اجتماعی خارج از این پنجره واحد ممنوع میباشد.
4) ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی و تخصیص کد کارگاه برای چند فعالیت (حوزه فضای مجازی) با یک کدپستی و نیز در نشانی محل اقامت قانونی اشخاص مجاز و بلامانع است.
ماده 5
کلیه تبادل اطلاعات بین دستگاهی، اقلام دادهای و روش تبادل اطلاعات و حداکثر مهلت زمانی برقراری استعلامهای موضوع این مصوبه حسب مورد به تائید کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی میرسد؛ و از زمان برقراری این استعلام اخذ هرگونه مدارک فیزیکی یا انجام استعلام به روش غیر مصوب کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی توسط دستگاههای اجرایی ممنوع است.
ماده 6
مقرر شد نیروی انتظامی با همکاری دبیرخانه شورا کلیه استعلامهایی که برای صدور مجوزهای کسبوکار و خدمات دستگاههای اجرایی موردنیاز است احصاء و با هماهنگی دبیرخانه شورا در مرکز ملی تبادل اطلاعات حداکثر تا آذرماه 1399 دایر نماید. فرآیند دسترسی به این خدمات الکترونیکی با درخواست دستگاه متقاضی به نیروی انتظامی و تصویب در کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی است.
تبصره- بهمنظور فراهم شدن زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات مورد انتظار مقرر گردید اعتبارات موردنیاز در چارچوب قانون بودجه سال1399 کل کشور با همکاری دبیرخانه شورا و سازمان برنامهوبودجه تأمین شود.
ماده 7
مقرر گردید وزارت امور اقتصادی و دارایی( هیئت مقررات زدایی و تسهیل فضای کسبوکار) با همکاری سازمان اداری و استخدامی برای مجوزهای پرکاربرد کلیه استعلامات موردنیاز را احصاء و بررسی کرده و تا حد ممکن فرآیندها ساده و کوتاه شده و حسب مورد استعلامات غیرضروری حذف یا با تصویب کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی در قالب دادههای باز (Open API و Open Data) الکترونیکی برخط ، در دسترس همه متقاضیان قرار گیرد.
تبصره) بهمنظور فراهم شدن زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات مورد انتظار مقرر گردید اعتبارات موردنیاز در چارچوب قانون بودجه سال1399 کل کشور با همکاری دبیرخانه شورا و سازمان برنامهوبودجه تأمین شود.
ماده 8
در صورتیکه اجرای هریک از موارد فوق نیازمند اصلاح قوانین یا مقرراتی است لازم است مطابق با ماده 4 مصوبه جلسه سیزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات –برگزارشده در تاریخ 1398/11/1 - موارد اصلاحی توسط دستگاه مربوطه ظرف 15 روز از ابلاغ این مصوبه به دبیرخانه شورای اجرایی و معاونت حقوقی رئیسجمهور ارائه شود.
ردیف | وظایف نهاد متولی | نهاد متولی | مهلت اجرا برای نهاد متولی | نهاد همکار |
1 | ارائه گزارش بررسی های کارشناسی و بازدیدهای میدانی توسط دبیر شورا به روسای دستگاه های اجرایی و رئیس محترم جمهور | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | - | - |
2 | پاسخ استعلامهای الکترونیکی برای اکثر رستههای شغلی بهطور متوسط ظرف ۳ روز کاری | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
3 | پاسخ استعلام های الکترونیک رستههای شغلی دارای دستورالعمل الزامات محیطی حداکثر در ۱۵ روز | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | - | - |
4 | استعلام الکترونیکی گواهی بهداشت فردی و محیط کار از طریق پنجره واحد صدور مجوزها بهصورت برخط | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | - | - |
5 | برقراری سرویس استعلام نشانی مکان محور برای مجوزهای کسبوکار به سامانه صدور مجوزها در مرکز ملی تبادل اطلاعات بهصورت برخط | شرکت پست جمهوری اسلامی ایران | - | - |
6 | برقراری استعلام الکترونیکی گواهی پروانه تخصصی و فنی (موضوع ماده ۱۳ قانون نظام صنفی)، ایجاد و دسترسی به این سرویس برای پنجره واحد مجوزها در مرکز ملی تبادل اطلاعات بهصورت برخط | سازمان آموزش فنی و حرفهای | - | - |
7 | ارائه خدمات باکیفیت به متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی | سازمان ثبت اسناد و املاک کشور | - | - |
8 | توسعه ارائه خدمات ثبت شرکت و نیز فراهم آوردن امکان ثبت درخواست و ارسال مدارک و مستندات توسط متقاضیان بهصورت الکترونیکی و غیرحضوری | دفاتر ثبت اسناد رسمی | - | - |
9 | ارتقا و بهبود سامانههای ثبت شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرتجاری | سازمان ثبت اسناد و املاک کشور | - | - |
10 | ارائه روش و نحوه تبادل اطلاعات برای ثبت مؤسسات فرهنگی برای تصویب ظرف مدت ۱۵ روز تقویمی به کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی | وزارت ارشاد | 15 روز پس از ابلاغ مصوبه | 1- سازمان ثبتاسناد و املاک کشور 2- کارگروه شورای اجرایی فنّاوری اطلاعات کشور |
11 | انجام استعلامات مربوطه الکترونیکی و مطابق ماده2 و بند3 | کلیه مراجع احراز صلاحیت فنی مربوط به فرآیند ثبت اشخاص حقوقی | - | - |
12 | بارگذاری مجوزهای مربوط به تأسیس، تولید و بهرهبرداری حداکثر ظرف دو ماه در پنجره واحد صدور مجوزها | وزارت صنعت، معدن و تجارت | دو ماه پس از ابلاغ مصوبه | - |
13 | بارگذاری مجوزهای مربوط به تأسیس، تولید و بهرهبرداری حداکثر ظرف دو ماه در پنجره واحد صدور مجوزها | وزارت امور اقتصادی و دارایی | دو ماه پس از ابلاغ مصوبه | - |
14 | ایجاد پنجره واحد و پایگاه داده مشترک اخذ اطلاعات کارفرمایی و بهره برداری حداکثر ظرف مدت یک ماه | سازمان تأمین اجتماعی | - | سازمان امور مالیاتی |
15 | احصای کلیه استعلامهایی که برای صدور مجوزهای کسبوکار و خدمات دستگاههای اجرایی موردنیاز است و دایر نمودن آن در مرکز ملی تبادل اطلاعات با هماهنگی دبیرخانه شورا حداکثر تا آذرماه ۱۳۹۹ | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) | تا آذر 1399 | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات |
16 | فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات مورد انتظار و تامین اعتبارات آن | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | - | سازمان برنامهوبودجه |
17 | احصا و بررسی کلیه استعلامات موردنیاز برای مجوزهای پرکاربرد، ساده و کوتاه سازی فرایندها و حذف حسب مورد استعلامات غیرضروری یا در دسترس متقاضیان قرار دادن با تصویب کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی در قالب دادههای باز ( Open API و Open Data ) الکترونیکی برخط | وزارت امور اقتصادی و دارایی (هیئت مقرراتزدایی و تسهیل فضای کسبوکار) | - | سازمان اداری و استخدامی |
18 | پیش بینی اعتبارات موردنیاز در چارچوب قانون بودجه سال۱۳۹۹ کل کشور | دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات | - | سازمان برنامه و بودجه کشور |