En
نهاد صادر کننده:

کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی

مقام صادر کننده:

کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی

مصوبه اول جلسه اول کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی

شماره جلسه:01-01
شماره مصوبه:01-01
تاریخ تصویب:۲۱ خرداد ۱۳۹۸

بند 1

دبیرخانه پیرو تقدیم پیش‌نویس آیین‌نامه داخلی موضوع‌بند یک دستور جلسه ، ضمن ارائه گزارشی در خصوص ضرورت تدوین و تصویب آیین‌نامه داخلی کارگروه و بعد از بحث و تبادل‌نظر اعضا حاضر و اصلاحات لازم، در خصوص هر یک از مواد و تبصره‌های ذیل آن «آیین‌نامه داخلی کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی» مشتمل بر چهار(4) فصل شانزده (16) ماده و ده (10) تبصره به شرح پیوست به‌اتفاق آرا تصویب گردید.مقرر گردید آیین‌نامه در روزنامه رسمی منتشر و اعلان عمومی‌شود.

بند 2

با توجه به ارائه گزارش هیئت مقررات زدایی (دستور دوم جلسه) و مباحث مطروحه در جلسه کارگروه مقرر گردید سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری دبیرخانه هیئت مقررات زدایی، شاخص‌های ارزیابی تعامل‌پذیری را ظرف مدت دو ماه تدوین و به کارگروه تعامل‌پذیری ارائه نماید.

بند 3

با توجه به ارائه گزارش مرکز ملی تبادل اطلاعات در جلسه مقرر شد موضوع فعال‌سازی نشانی اقامت قانونی اشخاص موضوع قانون الزام استفاده از کد ملی و کد پستی و مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دستور جلسه آتی قرار گیرد. همچنین دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و سازمان اداری و استخدامی کشور  اولویت‌های مربوط به استعلامات را به جلسه بعدی ارائه نمایند. 
 

آیین‌نامه داخلی کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی 

مقدمه

در اجرای بند «ث» ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه و آیین‌نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی ، موضوع مصوبه جلسه پنجاه و چهارم مورخ 24/ 09/ 97 شورای عالی فضای مجازی ابلاغی به شماره 104533/97 مورخ 12/10/1397 و به استناد بند 9 ماده 6 این مصوبه، آیین‌نامه داخلی کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در اولین جلسه این کارگروه با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی در چهارفصل مشتمل بر موارد ذیل، تدوین و تصویب شد.
فصل اول : اختصارات، تعاریف و کلیات
فصل دوم : تشکیل جلسات و اداره کارگروه تعامل‌پذیری و نحوه رسیدگی به دستور جلسات
فصل سوم : تنظیم و ابلاغ مصوبات و نگهداری مستندات
فصل چهارم : سایر
فصل اول ـ اختصارات، تعاریف و کلیات 

ماده 1ـ اختصارات

در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به‌کاربرده می‌‌شود: 
1-1 کارگروه: کارگروه تعامل‌پذیری موضوع ماده 6 آیین‌نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی
1-2 شورا : شورای اجرایی فناوری اطلاعات.
1-3 دبیر شورا: دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات 
1-4 دبیرخانه: دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات 
1-5 دستگاه‌های اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم. 
1-6 خوشه‌های خدمت: تعریف مندرج در ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی و اصلاحات بعدی آن
1-7 پایگاه‌های اطلاعاتی پایه: تعریف مندرج در بند سوم ماده یک آیین‌نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی و اصلاحات بعدی آن
1-8 امضای الکترونیکی: تعریف مندرج در باب اول قانون تجارت الکترونیکی
1-9 مهر زمانی : تعریف مندرج در بند «ذ» ماده 1 آیین‌نامه اجرایی ماده 32 قانون تجارت الکترونیکی

ماده 2ـ اعضا کارگروه تعامل‌پذیری

اعضاء کارگروه بر اساس ماده 6 آیین‌نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی و اصلاحات بعدی آن تعیین‌شده یا می‌شود.
 فهرست اعضا به شرح زیر است:
1-2 دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات (رئیس کارگروه)
2-2 نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی
3-2 نماینده قوه قضاییه
4-2 نماینده ستاد کل نیروهای مسلح
5-2 نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
6-2 نماینده وزارت اطلاعات
7-2 نماینده وزارت کشور
8-2 نماینده سازمان اداری و استخدامی کشور
9-2 نماینده بانک مرکزی ج.ا.ا
10-2 نماینده نیروی انتظامی ج.ا.ا
11-2 نماینده هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار
12-2 دو نفر متخصص فناوری اطلاعات به انتخاب رئیس کارگروه
13-2 رؤسای خوشه‌های خدمات به‌تناسب موضوع و حسب مورد
14-2 دستگاه مبدأ (متولیان پایگاه اطلاعات‌پایه) حسب مورد
15-2 دستگاه مقصد (بهره‌بردار پایگاه اطلاعات‌پایه) حسب مورد

ماده 3 - نحوه عضویت

1-3 بالاترین مقام دستگاه اجرایی عضو یکی از معاونین یا عناوین مشابه در دستگاه اجرایی را به‌عنوان نماینده ذی‌ربط به کارگروه پیشنهاد و حکم انتصاب توسط رئیس کارگروه برای یک دوره دوساله صادر خواهد شد 
2-3 اعضای حقیقی کارگروه توسط رئیس کارگروه تعامل‌پذیری تعیین و برای یک دوره دوساله به عضویت کارگروه منصوب می‌شوند.
3-3 روسای خوشه خدمات، دستگاه‌های متولی پایگاه اطلاعات‌پایه و دستگاه مقصد (بهره‌برداری) به‌تناسب موضوع و حسب مورد در جلسات مربوط 
تبصره 1 ـ نمایندگان دستگاه‌های اجرایی غیر عضو، حسب موضوع دستور جلسه و بنا بر دعوت رئیس کارگروه ، در جلسه بدون حق رأی شرکت خواهند کرد.
ماده 4 ـ وظایف کارگروه تعامل‌پذیری 
الف: هدف از ایجاد کارگروه
ایجاد هماهنگی، نظارت، تصمیم‌سازی در تبادل اطلاعات بین دستگاهی به‌منظور حفظ یکپارچگی ، استانداردسازی، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات الکترونیکی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات ذینفعان در قالب موارد پنج‌گانه 
ب: وظایف و اختیارات کارگروه 
1-4 تعیین ضوابط و استانداردهای لازم نظیر قالب شناسنامه‌های فنی؛ 
2-4 ارزیابی شناسنامه فنی تکمیل‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی؛ 
3-4 استعلامات و نحوه دسترسی به آن‌ها؛ 
4-4 تعیین دادگان  برای دولت الکترونیک؛ 
5-4 تدوین توافق‌نامه تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مبدأ، مقصد و مرکز ملی تبادل اطلاعات؛ 
6-4 تأیید درخواست استمهال دستگاه‌های اجرایی و موارد مستثنی از این مصوبه؛ 
7-4 تعیین مدل پیاده‌سازی تبادل اطلاعات و استعلام الکترونیکی بین دستگاهی؛ 
8-4 به‌روزرسانی فهرست پایگاه‌های اطلاعاتی پایه؛ 
9-4 تدوین دستورالعمل‌های اجرایی موردنیاز
10-4 تعیین شیوه پخش عمومی استعلام‌های دارای کاربرد عام 
11-4 تدوین پیشنهادات لازم برای شکل‌گیری بسترهای قانونی مربوط به مراجع ذی‌ربط
فصل دوم ـ تشکیل جلسات و اداره کارگروه و نحوه رسیدگی به دستور جلسات

ماده 5 – اعضای صاحب رأی کارگروه تعامل‌پذیری 

اعضاء صاحب رأی عبارت‌اند از اعضا کارگروه مندرج در آیین‌نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی و اصلاحات بعدی آن

‌ماده 6 – رسمیت جلسات کارگروه تعامل‌پذیری 

 جلسه کارگروه تعامل‌پذیری با حضور حداقل نصف بعلاوه یک نفر از اعضای صاحب رأی کارگروه تعامل‌پذیری رسمیت می‌یابد. و اعتبار هر مصوبه منوط به احراز رأی موافق دو /سوم(3/2) اعضای حاضر در جلسه است. 

ماده 7 – وظایف اعضا

کلیه اعضا موظف‌اند:
1. شخصاً در جلسات شرکت نمایند. همراهی کارشناسان در معیت اعضا با هماهنگی دبیرخانه بلامانع است
2. عدم حضور خود در جلسه را یک روز کاری قبل از برگزاری جلسه به‌صورت کتبی یا دیگر روش‌های موردتوافق به دبیرخانه اعلام نمایند. 
 
تبصره – در صورت سه جلسه غیبت در طول 6 ماه، کارگروه گزارش مربوط را به دستگاه ذی‌ربط و رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام خواهد نمود. 

ماده 8 - تشکیل جلسات کارگروه تعامل‌پذیری 

 جلسات کارگروه با دعوت‌نامه به امضای رئیس کارگروه ، حداقل هر ماه یک‌بار تشکیل می‌شود. تقویم برگزاری جلسات عادی به‌صورت شش‌ماهه توسط دبیرخانه به اعضا اعلام می‌گردد
تبصره1 – دستور جلسات بر اساس برنامه‌های مصوب و پیشنهادهای ثبت‌شده در دبیرخانه، توسط دبیرخانه تنظیم می‌گردد.
تبصره2 – دستور جلسات عادی به همراه دعوت‌نامه ظرف یک هفته و برای جلسات فوق‌العاده سه روز پیش از تشکیل جلسه به اطلاع اعضاء می‌رسد. همچنین اطلاعات و اسناد موردبررسی در کارگروه باید حداقل هفت روز کاری قبل از جلسات و به‌صورت الکترونیکی در اختیار اعضاء قرار گیرد.

ماده 9 - ترتیب رسیدگی در جلسات کارگروه تعامل‌پذیری 

ترتیب رسیدگی به موضوعات جلسه بر اساس اولویت مندرج در دعوت‌نامه هر جلسه خواهد بود.
تبصره – در خصوص موضوعات فوری یا خارج از دستور، بنا به پیشنهاد حداقل 2 نفر از اعضا کارگروه تعامل‌پذیری و موافقت رئیس جلسه موضوع در دستور کار جلسه قرار خواهد گرفت.

ماده 10 – وظایف دبیرخانه

دبیرخانه وظایف زیر را به عهده دارد:
6-1 انجام فعالیت‌های دبیرخانه‌ای کارگروه تعامل‌پذیری از قبیل:
• هماهنگی دعوت اعضا و اعلام دستور جلسات کارگروه به ایشان
• تهیه و تنظیم صورت‌جلسات و مصوبات کارگروه
• ارسال مستندات ، اسناد، متن پیشنهادی مصوبات آماده طرح، مربوط برای اعضا
6-2 اخذ گزارش عملکرد از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در خصوص کارگروه و پیگیری اجرای مصوبات
6-3 تهیه گزارشات 6 ماهه و سالانه از فعالیت‌های کارگروه و تحقق اهداف جهت ارائه به مراجع ذی‌ربط 
6-4 اخذ بازخورد از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص مصوبات و دستور جلسات کارگروه
6-5 پایش مستمر تحقق اهداف کارگروه 
تبصره- دبیرخانه پیشنهادهای واصله از اشخاص و دستگاه‌های اجرایی را ثبت و بررسی کرده و رئیس کارگروه حسب مورد موضوع را در دستور کار جلسات کارگروه قرار می‌دهد.
فصل سوم ـ تنظیم و ابلاغ مصوبات و نگهداری مستندات

ماده 11 – شیوه نگهداری و بایگانی اسناد

نسخه الکترونیکی مناسب کلیه اسناد و مدارک علاوه بر روش‌های رایج نگهداری اسناد دولتی ، نیز تولید می‌شود. به‌منظور حفظ جامعیت و انکارناپذیری محتوای موجود یا تولیدشده، امضای الکترونیکی معتبر و ممهور به مهر زمانی می‌شوند. این اسناد در دبیرخانه نگهداری خواهند شد.
تبصره – بایستی نسخ الکترونیکی کلیه اسناد و مدارک مرتبط با کارگروه تعامل‌پذیری که انتشار عمومی می‌یابند ، با امضای الکترونیکی رئیس کارگروه همراه با مهر زمانی یا فناوری‌های ذی‌ربط در پایگاه اطلاع‌رسانی مربوط انتشار یابد.

ماده 12 – امضای مستندات

 دستورالعمل چگونگی امضای الکترونیکی مستندات کارگروه از جهت تعداد امضاهای الکترونیکی و مشخصات مندرج در گواهی افراد امضاکننده برای اسناد مختلف، توسط دبیرخانه تهیه و به تائید کارگروه می‌رسد.

ماده 13 – طبقه‌بندی مستندات

مرجع طبقه‌بندی اوراق و اسناد کارگروه اعم از کتبی، الکترونیکی، صوتی و تصویری و مشروح مذاکرات کارگروه ، رئیس کارگروه است . در صورت ضرورت اعضای کارگروه به بهره‌برداری از آن‌ها ، بهره‌برداری با هماهنگی دبیرخانه، و تکثیر و خروج آن‌ها نیز با مجوز رئیس کارگروه تعامل‌پذیری بلامانع می باشد.
تبصره1ـ خلاصه صورت‌جلسه مذاکرات و مصوبات هر جلسه کارگروه برای کلیه اعضای کارگروه به‌گونه‌ای که حداکثر تا یک هفته پس از جلسه به دست اعضاء برسد، ارسال می‌شود. 
تبصره2ـ کلیه جلسات کارگروه ضبط‌صوتی و در صورت نیاز تصویری شده و نوارهای (یا فایل‌های صوتی و تصویری) مزبور حفظ می‌شود تا حسب ضرورت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ماده 14 - درج و انتشار

 مصوبات هر جلسه کارگروه ظرف حداکثر یک هفته بعد از برگزاری جلسه کارگروه جهت درج و انتشار توسط رئیس کارگروه به‌روزنامه رسمی کشور و دستگاه‌های ذی‌ربط هر مصوبه ابلاغ می‌شود.

فصل چهارم ـ سایر 

ماده 15 - اطلاع‌رسانی عمومی

دبیرخانه موظف است به‌منظور تبیین مصوبات کارگروه و اطلاع‌رسانی لازم درباره آن، گزارشی از مصوبات و مذاکرات را که دارای طبقه‌بندی نمی‌باشند، علاوه بر درج در پایگاه اطلاع‌رسانی ، به طرق مناسب؛ نظیر شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه، نشریه علمی تخصصی، برنامه‌های صداوسیما، نشست‌ها و میزگردهای تخصصی به آگاهی جامعه علمی و فنی کشور و افکار عمومی برساند.
تبصره – دبیرخانه موظف است تا امکان نقد یا اظهارنظر عمومی مردم بر دستور جلسات و مصوبات غیر طبقه‌بندی‌شده کارگروه را در شبکه‌های اجتماعی فراهم نماید.
ماده 16 - روش‌های ارسال
دبیرخانه موظف است با به‌روزرسانی مستندات در پایگاه اطلاع‌رسانی و صندوق پست الکترونیکی اعضای کارگروه و اعلام لینک آن از طریق پست الکترونیکی ، پیام کوتاه و یا ارسال فکس نسبت به اعلام و ارسال مستندات به آن‌ها اقدام نماید.
همچنین ارسال دعوت‌نامه شرکت در جلسات از همان طریق و همچنین فکس صورت می‌پذیرد.
این آیین‌نامه در 4 فصل و 16 ماده و 10 تبصره در اولین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری مورخ 21/03/98 به‌اتفاق آرا به تصویب رسید .