بهمنظور تسریع در ارائه خدمات هوشمند توسط دولت بهصورت کاملاً الکترونیکی در تکمیل مصوبه جلسه 38 کارگروه و اجرای مواد (6)، (7) و (8) آییننامه اجرایی ماده (11) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (تصویبنامه شماره 117218/ت 60054/هـ مورخ 04/07/1401) برای تبادل اطلاعات و ایجاد خدمات موردنیاز جهت اجرای این آییننامه و تکلیف دستگاههای اجرایی ذیربط مقرر شد:
1. بانک ملی ایران و پستبانک نسبت به ارائه یک سرویس جهت دریافت اطلاعات موردنیاز برای افتتاح حساب نوزادان ظرف مدت حداکثر سه هفته اقدام نمایند. این سرویس توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران (مجری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند) فراخوانی و اقلام هویتی نوزادان و اقلام هویتی والد و کد پستی و شرح نشانی محل اقامت والد/ ولی قانونی را برای بانک ملی ایران و پستبانک ارسال مینماید.
2. سازمان فناوری اطلاعات ایران نسبت به ارائه یک سرویس به پستبانک و بانک ملی ایران برای اعلام شبای حسابهای افتتاحشده ظرف حداکثر مدت سه هفته اقدام نماید. این سرویس توسط پستبانک و بانک ملی ایران فراخوانی شده و شماره شبای حساب ایجادشده برای نوزادان را به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال مینماید.
3. وزارت امور اقتصاد و دارایی و شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نسبت به ارائه یک سرویس به سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت دریافت شماره شبای بانکی، کد ملی و تاریخ تولد ظرف حداکثر مدت سه هفته اقدام نماید. این سرویس توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوانی شده و اطلاعات به وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارسال میشود.
4. شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با استفاده از اطلاعات سرویس بند 3 نسبت به صدور کد بورسی و کد سجام نوزادان در اولین روز کاری بعد از دریافت اطلاعات اقدام مینماید.
5. وزارت امور اقتصادی و دارایی با دریافت اطلاعات شبای بانکی نسبت به واریز وجوه برابر با مبالغ تعیینشده در آییننامه اجرایی ماده (11) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بهصورت پایا در شبکه بانکی بهحساب نوزادان اقدام مینماید.
6. سازمان فناوری اطلاعات ایران نسبت به ارائه یک سرویس به وزارت امور اقتصاد و دارایی برای اعلام واریز وجوه بهحساب ذینفع نهایی حداکثر طی مدت سه هفته اقدام نماید. این سرویس توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی فراخوانی شده و بهطور روزانه اطلاعات وجوه واریزی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به والدین/ ولی قانونی اطلاعرسانی میشود.
7. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران نسبت به ارائه یک سرویس به سازمان فناوری اطلاعات ایران برای دریافت اقلام هویتی نوزادان و اقلام هویتی والد و کد پستی و شرح نشانی محل اقامت والد/ ولی قانونی، شماره شبای بانکی، کد بورسی، سجام و نام صندوق سرمایهگذاری انتخابشده اقدام نماید. این سرویس توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوانی شده و اطلاعات به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران ارسال میشود.
8. طبق توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی با پستبانک و بانک ملی ایران افتتاح حساب بهصورت غیرحضوری انجام میشود. این حساب فقط برای اجرای این آییننامه است. در صورت درخواست والدین /ولی قانونی برای استفاده سایر خدمات بانکی یا انتقال حساب به هر یک از شعب بانک، منوط به رعایت ضوابط و مقررات پولی کشور است.
9. سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به ارائه دو سرویس 1- سرویس اعلام فهرست صندوقهای مشمول آییننامه 2- اعلام وضعیت فعال یا غیرفعال بودن نماد صندوقهای مشمول آییننامه اقدام نماید.
10. شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با ارائه یک سرویس استعلامی که در ورودی کد ملی و در خروجی کد بورسی و کد سجام نوزادان را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه مینماید.
11. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران بهطور روزانه فهرست کد ملی و شماره شبا را به پستبانک و بانک ملی ایران ارسال و پستبانک و بانک ملی ایران نسبت به واریز وجوه حساب بهحساب شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برای خرید سهام اقدام مینماید. (روش ارسال و واریز وجوه طی قواعد موردتوافق پستبانک و بانک ملی ایران با شرکت کارگزاری بانک ملی ایران است)
12. مراحل انتخاب صندوق و نحوه ارسال آن به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران:
1- در زمان مراجعه اولیه متقاضی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند 1 تا 3 صندوق توسط والدین انتخاب میشود.
2- پنجره ملی به ترتیب انتخابی متقاضی سفارش خرید صندوق انتخابی اول را به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران ارسال میکند. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران جهت اجرای سفارش ارسالی حداکثر 5 روز کاری فرصت دارد و پس از انقضای مهلت فوق نتیجه اجرای سفارش را به پنجره ملی اعلام مینماید.
3- پنجره ملی بهمنظور تکمیل خرید متقاضی تا سقف بودجه شده به ترتیب انتخابی متقاضی سفارش صندوق بعدی را ارسال مینماید. این فرایند تا زمان تکمیل سقف بودجه متقاضی تکرار میشود.
4- اگر انتخابهای تعیینشده توسط متقاضی تکمیلکننده سقف خرید تعیینشده برای وی نباشد متقاضی ضمن مراجعه به پنجره ملی صندوق جدید انتخاب میکند و پنجره ملی بر اساس آن اقدام به ارسال سفارش به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران مینماید.
1. بانک ملی ایران و پستبانک نسبت به ارائه یک سرویس جهت دریافت اطلاعات موردنیاز برای افتتاح حساب نوزادان ظرف مدت حداکثر سه هفته اقدام نمایند. این سرویس توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران (مجری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند) فراخوانی و اقلام هویتی نوزادان و اقلام هویتی والد و کد پستی و شرح نشانی محل اقامت والد/ ولی قانونی را برای بانک ملی ایران و پستبانک ارسال مینماید.
2. سازمان فناوری اطلاعات ایران نسبت به ارائه یک سرویس به پستبانک و بانک ملی ایران برای اعلام شبای حسابهای افتتاحشده ظرف حداکثر مدت سه هفته اقدام نماید. این سرویس توسط پستبانک و بانک ملی ایران فراخوانی شده و شماره شبای حساب ایجادشده برای نوزادان را به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال مینماید.
3. وزارت امور اقتصاد و دارایی و شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نسبت به ارائه یک سرویس به سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت دریافت شماره شبای بانکی، کد ملی و تاریخ تولد ظرف حداکثر مدت سه هفته اقدام نماید. این سرویس توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوانی شده و اطلاعات به وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارسال میشود.
4. شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با استفاده از اطلاعات سرویس بند 3 نسبت به صدور کد بورسی و کد سجام نوزادان در اولین روز کاری بعد از دریافت اطلاعات اقدام مینماید.
5. وزارت امور اقتصادی و دارایی با دریافت اطلاعات شبای بانکی نسبت به واریز وجوه برابر با مبالغ تعیینشده در آییننامه اجرایی ماده (11) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بهصورت پایا در شبکه بانکی بهحساب نوزادان اقدام مینماید.
6. سازمان فناوری اطلاعات ایران نسبت به ارائه یک سرویس به وزارت امور اقتصاد و دارایی برای اعلام واریز وجوه بهحساب ذینفع نهایی حداکثر طی مدت سه هفته اقدام نماید. این سرویس توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی فراخوانی شده و بهطور روزانه اطلاعات وجوه واریزی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به والدین/ ولی قانونی اطلاعرسانی میشود.
7. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران نسبت به ارائه یک سرویس به سازمان فناوری اطلاعات ایران برای دریافت اقلام هویتی نوزادان و اقلام هویتی والد و کد پستی و شرح نشانی محل اقامت والد/ ولی قانونی، شماره شبای بانکی، کد بورسی، سجام و نام صندوق سرمایهگذاری انتخابشده اقدام نماید. این سرویس توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوانی شده و اطلاعات به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران ارسال میشود.
8. طبق توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی با پستبانک و بانک ملی ایران افتتاح حساب بهصورت غیرحضوری انجام میشود. این حساب فقط برای اجرای این آییننامه است. در صورت درخواست والدین /ولی قانونی برای استفاده سایر خدمات بانکی یا انتقال حساب به هر یک از شعب بانک، منوط به رعایت ضوابط و مقررات پولی کشور است.
9. سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به ارائه دو سرویس 1- سرویس اعلام فهرست صندوقهای مشمول آییننامه 2- اعلام وضعیت فعال یا غیرفعال بودن نماد صندوقهای مشمول آییننامه اقدام نماید.
10. شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با ارائه یک سرویس استعلامی که در ورودی کد ملی و در خروجی کد بورسی و کد سجام نوزادان را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه مینماید.
11. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران بهطور روزانه فهرست کد ملی و شماره شبا را به پستبانک و بانک ملی ایران ارسال و پستبانک و بانک ملی ایران نسبت به واریز وجوه حساب بهحساب شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برای خرید سهام اقدام مینماید. (روش ارسال و واریز وجوه طی قواعد موردتوافق پستبانک و بانک ملی ایران با شرکت کارگزاری بانک ملی ایران است)
12. مراحل انتخاب صندوق و نحوه ارسال آن به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران:
1- در زمان مراجعه اولیه متقاضی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند 1 تا 3 صندوق توسط والدین انتخاب میشود.
2- پنجره ملی به ترتیب انتخابی متقاضی سفارش خرید صندوق انتخابی اول را به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران ارسال میکند. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران جهت اجرای سفارش ارسالی حداکثر 5 روز کاری فرصت دارد و پس از انقضای مهلت فوق نتیجه اجرای سفارش را به پنجره ملی اعلام مینماید.
3- پنجره ملی بهمنظور تکمیل خرید متقاضی تا سقف بودجه شده به ترتیب انتخابی متقاضی سفارش صندوق بعدی را ارسال مینماید. این فرایند تا زمان تکمیل سقف بودجه متقاضی تکرار میشود.
4- اگر انتخابهای تعیینشده توسط متقاضی تکمیلکننده سقف خرید تعیینشده برای وی نباشد متقاضی ضمن مراجعه به پنجره ملی صندوق جدید انتخاب میکند و پنجره ملی بر اساس آن اقدام به ارسال سفارش به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران مینماید.