1- سرویسهای مربوط به آییننامه جز 4 بند ک تبصره 10 قانون بودجه سال 1402 کل کشور تا قبل از بهرهبرداری از مرکز تبادل اطلاعات موضوعی انتظامی توسط مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه خواهد شد. از زمان بهرهبرداری رسمی مرکز تبادل اطلاعات موضوعی انتظامی کلیه سرویسهای این مصوبه از طریق مرکز تبادل موضوعی به سکوها ارائه میشود.
2- فراجا ابتدا با دریافت کد تائید برای اعلام رضایت طرفین اقدام نموده و قوه قضاییه سرویس اهلیت متعاملین را به فراجا ارائه مینماید این سرویس در ورودی کد ملی و کد تائید دریافتی توسط فراجا و در خروجی در یک قلم اطلاعاتی مقدار بله (به معنی اهلیت دارد) یا خیر (اهلیت ندارد) برگشت داده میشود. این سرویس حداکثر طی دو هفته اجرا میشود.
3- وزارت صنعت، معدن و تجارت سرویس گارانتی خودرو را در مرکز ملی تبادل اطلاعات با ورودی شماره شاسی (اجباری) و VIN (اختیاری) و در خروجی بله (به معنی داشتن گارانتی فعال) و خیر (به معنی نداشتن گارانتی فعال) به فراجا ارائه دهد. این سرویس برای خودروهای تولید 1402 تا آخر آذرماه 1402 در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیادهسازی میشود.
تبصره 1- کلیه شرکتهای تولیدکننده یا واردکننده خودرو ملزم به ارائه اطلاعات این سرویس ظرف مدت یک ماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است این سرویس را ظرف مدت دو ماه در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیادهسازی و تحویل فراجا نماید.
4- وزارت کشور در خصوص استعلام معاینه فنی خودرو یک سرویس در مرکز ملی تبادل اطلاعات به فراجا با ورودی VIN خودرو و در خروجی بلی (به معنی معاینه فنی دارد) و خیر (به معنی معاینه فنی ندارد) در صورت پاسخ بلی در یک قلم اطلاعاتی دیگر تاریخ اعتبار معاینه فنی به روز، ماه و سال به فراجا اعلام میشود.
5- در خصوص استعلام تعویض قطعات خودرو بهصورت فازبندی اجرایی خواهد شد در فاز یک اجزای اصلی استعلام شامل موتور، گیربکس، تعویض اتاق، تعویض بدنه تعیین شد.
6- وزارت صنعت، معدن و تجارت سرویس استعلام تعویض قطعات خودرو در نمایندگیهای مجاز را به فراجا ارائه نماید این سرویس در ورودی شماره شاسی (اجباری) و VIN (اختیاری) و در خروجی به ازای هر یک از اقلام فاز یک مقدار بلی (به معنی تعویض) و خیر (به معنی فاقد اطلاعات در نمایندگی) است در صورت بلی بودن هر قطعه تاریخ تعویض قطعه ارائه میشود. فراجا در صورت بلی بودن هر یک از مقادیر، فقط قلم مربوطه را به سکو اعلام مینماید. این سرویس حداکثر تا اسفندماه 1402 بهرهبرداری شود.
7- بیمه مرکزی سرویس استعلام بیمهنامه فعال را به فراجا ارائه نماید این سرویس در ورودی شماره شاسی و شماره موتور و در خروجی تاریخ شروع و پایان بیمهنامه و در یک متد دیگر با ورودی شماره شاسی و شماره موتور و در خروجی لیست مبالغ خسارت پرداختی و تاریخ پرداخت خسارت برگشت داده میشود. این سرویس ظرف دو هفته ارائه میشود.
تبصره 2: در خصوص اقلام قطعاتی که خسارت پرداختشده مشخصات سرویس تا قبل از جلسه بعدی با پیشنهاد بیمه مرکزی در کارگروه تعیین تکلیف شود.
8- سازمان ثبتاسناد و املاک کشور به فراجا سرویس استعلام وکالتنامه خودرو که در ورودی شناسه یکتا سند وکالتنامه و رمز تصدیق و در خروجی شماره ملی/ شناسه ملی موکل، کد ملی وکیل، پلاک وسیله نقلیه، تاریخ صدور وکالتنامه، تاریخ اعتبار وکالتنامه، شماره دفترخانه ثبتکننده وکالتنامه، وضعیت حق توکیل به غیر (بلی/خیر)، وضعیت حق عزل وکیل (بلی/خیر) ارائه نماید.
تبصره 3- سازمان ثبتاسناد و املاک کشور در خصوص ارائه سرویس وکالتنامههای زنجیرهای مربوط به خودرو و وکالتنامههای کلی (منقول) با توجه به بخشنامه شماره 169078/1402 مورخ 05/09/1402 آن سازمان به دفتر اسناد رسمی نسبت به نهایی سازی موضوع با کارگروه تعاملپذیری اقدام نموده و به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ نماید.
ردیف | وظایف محوله |
نهاد متولی |
نهاد همکار |
مهلت اجرا |
1 | ارائه سرویسهای مربوط به آییننامه جز 4 بند ک تبصره 10 قانون بودجه سال 1402 کل کشور تا قبل از بهرهبرداری از مرکز تبادل اطلاعات موضوعی انتظامی | مرکز ملی تبادل اطلاعات | - |
- |
2 | ارائه سرویس گارانتی خودرو با ورودی شماره شاسی (اجباری) و VIN (اختیاری) و در خروجی بله (به معنی داشتن گارانتی فعال) و خیر (به معنی نداشتن گارانتی فعال) به فراجا |
وزارت صنعت، معدن و تجارت | - |
- |
3 | ارائه سرویس استعلام بیمهنامه فعال به فراجا | بیمه مرکزی | - | - |
4 | ارائه سرویس استعلام وکالتنامه خودرو به فراجا | سازمان ثبتاسناد و املاک کشور | - | - |